Tuesday, July 4, 2017

انتقاد گسترده جامعه‎ی ارامنه‎ و مسیحیان ایران به دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی»

اکران دو فیلم «اکسیدان» ساخته “حامد محمدی” و «مادر قلب اتمی» ساخته “علی احمدزاده” در سینماهای ایران با انتقاد جامعه‌‏ی ارامنه و مسیحیان ایران مواجه شده است.


به گزارش «محبت نیوز» در حالیکه بسیاری از کارگردانان ارمنی علیرغم دارا بودن استعدادهای سرشار به دلیل محدودیت‌های حکومتی در ایران اجازه فعالیت و ساخت فیلم‌های مطابق با دیدگاه‌های خود را ندارند، مجوز ساخت دو فیلم که در آن تصویری منفی از جامعه‎ی ارامنه و مسیحیان ایران در آنها به نمایش درآمده به اکران گذاشته شده است، این اقدام با انتقادهای زیادی از سوی جامعه‏‌ی ارامنه و مسیحیان ایران همراه بوده است.
دیالوگ‌ها و بعضی از سکانس‌ها در این دو فیلم نه تنها با اصول و مفاهیم حرفه‌ای سینما سازگار نیست بلکه به نوعی مسئله‎ساز است.
فیلم “اکسیدان” به موضوع تغییر دین به منظور سوء استفاده از آن برای کیس پناهندگی پرداخته است. (جواد عزتی) نقش اول فیلم است و نامزدش ایران را ترک می‌کند و او برای گرفتن ویزای قاچاق اقدام می‌کند و به این منظور در ظاهر تغییر دین می‌دهد و مسیحی می‎شود.
وی به کلیسایی کاتولیک رفته و لباس کشیش را می‌دزد اما طی اتفاقاتی که پس از آن در فیلم می‌افتد کشیش حاضر می‌شود “جواد عزتی” را تعلیم داده و به او تاییدیه دهد تا به عنوان کشیش ویزای پناهندگی در انگلستان را بگیرد!
“حامد محمدی” کارگردان اکسیدان سابقه ساخت فیلم “طلا و مس” همان فیلمی که از طلاب و روحانیون ایران چهره ای تطهیر شده ارائه می دهد را نیز در کارنامه حرفه ای اش دارد. “سیامانتو بارسقیانس” یکی از منتقدین این اثر خطاب به این کارگردان می نویسد:
«به کجا چنین شتابان مگر ما ارامنه چه هیزم تری به شما فروخته‌ایم؟ مگر چه کار خلاف عرفی انجام داده‌ایم که مهر نجس بودن را به پیشانی ارامنه زده‌اید؟ مگر غیر از این بوده که در هرجا آباد کردن بود ارامنه به نوبه خود انجام وظیفه کردند؟
این منتقد همچنین درباره فیلم «مادر قلب اتمی» نیز نوشته:
شخصیت قصه به بازیگری “ترانه علیدوستی” در نقش آرینه است، آرینه همانگونه که در فیلم گفته می‌شود از اعضای کلیساست و در گروه کُر کلیسا (گروه پرستش) خواننده سرود های پرستشی است. پدر او کشیش کلیساست و مادر و برادرش در کلیسا خادم بوده و نوازندگی می‌کنند.
در این فیلم “ترانه علیدوستی” در نقشی ظاهر می گردد که در آن دختران ارمنی را موجوداتی عرق‌خور و سو استفاده‌گر از موقعیت مسیحی بودنشان در جامعه ایرانی و اسلامی معرفی می کند، در سکانسی از فیلم که پلیس “آرینه” را به جرم تند رانندگی کردن توقیف می‌کند و می‌فهمد که عرق خورده است، آرینه می‌گوید: «مسیحی‌ام‌» و به عبارتی با این طرز بیان و فعل، مسیحیان و جامعه ارامنه را لات و بی‌قید و بند معرفی می کند .
او در پایان خطاب به دست‌اندرکاران هر دو فیلم نوشته بنیانگذار سینمای ایران که شما در آن فعالیت دارید مرحوم «آوانس اوگایانس» است. اوگایانس در ایران فیلم ساخت و مدرسه فیلم ابداع کرد و متاسفانه شما برای پر کردن کارنامه هنری خود از هر توهین و ناسزاگویی به ارامنه دریغ نکرده‌اید.
همچنین “شراره دولت آبادی” همسر «آندره آرزومانیان» موزیسین ارمنی نیز در یادداشتی انتقادی دو فیلم را مورد نقد قرار داده است.
او فیلم “اکسیدان” را مایه «خجالت و شرمندگی» دانسته که رفتار و اخلاق “کشیشان ارمنی” به طنز گرفته شده همچنین باز هم از حلال و حرام ساندویچ‌های ارامنه صحبت میشود، در رابطه با تغییر دین و ازدواج مسلمان و مسیحی بدون احترام‌ به مسیحیت کنایه‌هایی زده می‌شود.
او نوشته آدم‌ مذهبی نیستم، ولی در بخش دینی و مذهبی، کشیشان مسیحی که سهل است، در تمام ادیان، چنین مسائلی وجود دارد که بخش طنز و کمدی‌اش خیلی بالاتر از اینهاست و برای ساخت یک فیلم کمدی، مسلمن شیرین‌تر با بار طنز بیشتر خواهد بود، ولی آیا می‎شود ساخت؟ آیا پروانه ساخت و سپس پروانه نمایش می‌گیرند؟ مگر یادمان رفته که فیلم «مارمولک» با چه مشکلات و سانسورهایی روبه رو شد؟! و جناب محمدی، تهیه کننده آن پروژه با چه فلاکتی پروانه نمایش فیلم را گرفت؟! که آن هم از زیرکی جناب “کمال تبریزی” برای نوع اتمام قصه و پایان فیلم بود.
و همچنین فیلم دیگری که هم اکنون آخرین روزهای اکران‌ خود راسپری میکندبه نام «مادر قلب اتمی» به کارگردانی “علی احمدزاده” و تهیه کنندگی “امیرسیدزاده” که درآن هم توهین کمی به ارامنه مسیحی ایران و مسیحیت نشده است؟!
او نشان دادن تصویر بد از دختران ارمنی در فیلم «مادر قلب اتمی» را نیز بی‌حرمتی دانسته و نوشته هیچ سِنخیتی با دخترهای ارمنی ایرانی به خصوص از نوع مذهبی و کلیسایی ندارد.
او ادامه داده در فیلمی که در موضوع آن اصلن اجباری نیست که چنین شخصیتی صرفن و حتمن ارمنی نشان داده شود آن هم دختری از خانواده به اصطلاح کلیسایی ارمنی که نوازنده و عضو گروه پرستش کلیسا هم باشد.
در نامه‎ی انتقادی این هنرمند آمده:
«…سالها پیش به هر دین و هر قومی ارزشی بالا داده میشد و در نهایت می‌گفتیم همه ایرانی هستیم. اما حالا…!حالا کاری با ما کرده‌اند که به خود اجازه داده، با هر قوم و اقلیتی هرگونه بی‌حرمتی و توهینی را در قالب طنز انجام دهیم.
می‌خواهم بدانم سوژه چنین فیلمی اگر برعکس بود، پروانه نمایش می‌گرفت؟! یا طوری دیگر توقیف میشد؟!
این بانو در ادامه افزود: در جایی از فیلم «اکسیدان» کنایه ای به رفتن و پناهنده شدن ارامنه ازکشور زده شده،خب مسئولین و مردم محترم،کلاه خود را بالاتر بگذارند.
در قدیم از هرقوم و دین ومذهبی به این‌جا آمده و دردنیا به مردمانی با فرهنگ و مهمان پذیر معروف بودیم ولی حالا به جایی رسیدیم که‌ حتی اقلیت های مذهبی که سالیان‌ سال در کشور عزیزمان، ایران در کنارمان زندگی میکردند،حالا با رفتار بی فرهنگ وتوهین‌آمیز، ازماروی برگردانده و ترکمان میکنند و ترجیح میدهند از ما فاصله داشته باشند.
در هر صورت دوستان از شما میخواهم تحت تاثیر امثال این فیلم‌ها و سوژه ها قرار نگرفته و سعی داشته باشیم همدیگر را آزرده خاطر نکنی. درضمن یادمان نرود سینمایی که امروزه دستخوش عده ای نادان و جاهل قرار گرفته، از همان‌دانش و تلاش ارامنه‌ی هنرمند عزیز آغاز شده و به رشد رسیده!».
در خاتمه باید گفت “اکسیدان” و ” مادر قلب اتمی”  فیلم هایی که در آن به وضوح و به صورتی هدفدار و برنامه ریزی شده مسیحیت و جامعه ارامنه ایران را به سخره گرفته است از طرف بسیاری از فعالان حوزه هنر و به خصوص جامعه محترم ارامنه و مسیحیان ایران تحریم شده است.

No comments:

Post a Comment