Thursday, July 20, 2017

برگزاری دادگاه متهمان پرونده «گامو» بدون حضور حبیب ساسانیان



جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حبیب ساسانیان زندانی سیاسی محبوس در زندان تبریز و پنج متهم دیگر این پرونده در حالی در دادگاه انقلاب تبریز تشکیل شد که این زندانی سیاسی که در سی و هفتمین روز از اعتصاب غذای خود به سر می‌برد، در این جلسه حضور نداشت.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز گذشته، ۲۶ تیرماه ۱۳۹۶، جلسه رسیدگی به اتهامات حبیب ساسانیان و پنج متهم دیگر پرونده گامو در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز، بدون حضور این زندانی سیاسی برگزار شد.
یونس رحیمی، حمید ثقفی، بابک آوند، اسماعیل افخمی، مهدی جواد‌زاده و حبیب ساسانیان، شش متهم پرونده موسوم به «گروهک گاما» هستند، که روز گذشته ۲۶ تیرماه، جلسه رسیدگی به اتهامات‌شان در دادگاه انقلاب تبریز و بدون حضور حبیب ساسانیان، تشکیل شد.
در این جلسه که تا ساعت ۹ شب به طول انجامید یکی از متهمان با اتهام «معاونت در تشکیل گروهک گامو» و سایر متهمین به اتهام «عضویت در گروهک گامو» محاکمه شدند، متهمان این پرونده در انتظار ابلاغ حکم هستند.
گفتنی است؛ دادگاه این فعال مدنی در تاریخ ۲۹ فروردین‌ماه، به علت عدم حضور وکیل، لغو و به ۲۰ تیرماه ۱۳۹۶ موکول شده بود.
در تاریخ مذکور، مسئولین زندان تبریز، این زندانی سیاسی را به بهانه دیدار با دادیار ناظر بر زندان، به دادگاه انقلاب تبریز جهت رسیدگی به پرونده اعزام نمودند، اما به دلیل مخالفت این زندانی با حضور در جلسه دادگاه، این جلسه برگزار نشد.
حبیب ساسانیان، فعال مدنی محبوس در زندان تبریز، در اعتراض به یکسال بلاتکلیفی و عدم توجه مقامات به شرایط نامناسب جسمی‌اش هم اکنون در آستانه سی و هفتمین روز از اعتصاب غذا در وضعیت نامساعد جسمانی قرار دارد.
این زندانی سیاسی که از بیماری صرع و فشار خون بالا رنج می‌برد، در پی اعتصاب غذا، بارها حالش وخیم و دچار تشنج شده است.
گفتنی است که آقای ساسانیان که به علت ابتلا به بیماری صرع، دچار تشنج می‌شود، مجبور به مصرف داروی ضد تشنج کاربامازپین است و توقف مصرف این دارو احتمال تشنج او را افزایش خواهد داد.
حبیب ساسانیان در پی وخامت حال و بیهوشی‌های مکرر، بارها به بهداری زندان منتقل شده و در حالی که با دستبند و پابند به تخت بهداری بسته شده بود به دستور پزشک برای او سرم تزریق شده است ولی با به هوش آمدن این زندانی سیاسی و تلاش او برای باز کردن سرم با دندان، تزریق سرم نیز ناتمام مانده است.
به علت این‌که خانواده‌ حبیب ساسانیان در اردبیل سکونت دارند، این زندانی سیاسی بارها تقاضای انتقال از زندان تبریز به زندان اردبیل را داده است اما هر بار با مخالفت مسئولین قضایی مواجه شده است.
حبیب ساسانیان که متاهل و دارای دو فرزند است، پس از بازداشت وی، خانواده او در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته‌اند و تامین هزینه های رفت و آمد به زندان برای آنها بسیار دشوار است.
شایان ذکر است، قاضی باقرپور، پرونده بلاتکلیف او را برای تعیین شعبه ارجاع و قرار وثیقه یک میلیارد تومانی برای آزادی‌اش صادر کرده؛ این در حالی است که خانواده حبیب ساسانیان توان تهیه چنین وثیقه سنگینی ندارند و به همین دلیل بازداشت موقت او ادامه پیدا کرده است.
حبیب ساسانیان، شهروند اردبیلی، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ به همراه پنج فعال مدنی دیگر در شهر اردبیل بازداشت شد، اتهامات او «جاسوسی»، «تشکیل گروهکی به نام گامو»، «رهبری و هدایت گروهک گامو» و «کپی‌برداری و ارسال اطلاعات محرمانه سپاه به کشورهای بیگانه» عنوان شده است.
حبیب ساسانیان در گذشته نیز در جریان اعتراضات مردمی به کاریکاتور روزنامه ایران در خردادماه سال ۸۵ و تجمعات قلعه بابک بازداشت شده بود.
این فعال مدنی پیش‌تر نیز در هفتم آذرماه سال ۹۴ بازداشت و مدتی در زندان اردبیل محبوس بود.
ساسانیان از ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برد.

No comments:

Post a Comment