Sunday, July 23, 2017

کیانوش سنجری به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد



کیانوش سنجری از فعالان حقوق بشر مقیم آمریکا و وبلاگ‌نویس، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، کیانوش سنجری، که در پی بازگشت به ایران در اواخر آذر ماه سال ۹۵ بازداشت شده و پس از سه ماه با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده بود، طی حکمی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.
شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی احمدزاده، آقای سنجری را با اتهامات «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» یک سال حبس، «عضویت در گروهک غیرقانونی» ۲ سال حبس و برای «اقدام علیه امنیت» سه سال حبس، و مجموعا به یازده سال زندان محکوم کرد که با رعایت ماده ۱۳۴، حکم نهایی، پنج سال حبس تعزیری است.
این فعال حقوق بشر ۲۰ روز مهلت دارد تا لایحه دفاعی خود را به دادگاه تحویل دهد تا پرونده جهت دادرسی به دادگاه تجدید نظر ارسال شود.
وی در مهرماه سال ۹۵ به ایران بازگشته و در اواخر آذرماه پس از احضار از سوی نیروهای امنیتی، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد، این فعال حقوق بشر، پس از سه ماه بازداشت، در اسفند ماه سال ۹۵، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی، از زندان اوین آزاد شد
کیانوش سنجری که سابقه دستگیری متعددی دارد، نخستین بار در سن ۱۷ سالگی در جریان تظاهرات دانشجویی در سالگرد واقعه تیر ۱۳۷۸ در اعتراض به تعطیلی روزنامه سلام بازداشت شد و برای چندین ماه در انفرادی به سر برد.
اتهاماتی که وی بر پایهٔ آن در این سال‌ها بازداشت شده، «اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به استناد عضویت در گروه دانشجویی غیرقانونی و سکولار، «شرکت در تجمعات اعتراضی»، «مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور»، «سیاه نمایی شرایط زندان‌ها در وبلاگ» و «سازماندهی تجمع در برابر دفتر سازمان ملل متحد» عنوان شده است.
کیانوش سنجری آخرین بار در سال ۸۵ هنگام تهیه گزارش از درگیری میان نیروهای امنیتی و طرفداران آیت‌الله کاظمینی بروجردی بازداشت و پس از آزادی در سال ۸۷ به آمریکا مهاجرت کرد.

No comments:

Post a Comment