Thursday, July 20, 2017

همسر دانشجوی چینی-آمریکایی بازداشت شده در ایران خواستار آزادی او شد



همسر ژی یوئه وانگ، دانشجوی چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون که با اتهامات «ورود غیرقانونی» به کشور و «جاسوسی» به ده سال زندان محکوم شده، از مقامات جمهوری اسلامی، خواهان آزادی و بازگشت او به نزد خانواده‌اش شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، «هوا کیو» همسر «ژی یو ئه وانگ» دانشجوی مقطع دکترا در آمریکا، در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، همسرش را مردی با ملاحظه و متفکر خوانده و گفت باور دارد که همسرش دست به جاسوسی نزده است.
صدای آمریکا در گزارشی در این خصوص نوشته است؛ همسر آقای وانگ در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۷ تیر توسط دانشگاه پرینستون در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، با بیان اینکه فرزند چهارساله آنها پس از حدود یکسال دوری از پدر به شدت دلتنگ اوست، گفت باور دارد که همسر او دست به جاسوسی، اتهامی که به خاطر آن ناعادلانه زندانی شده، نزده است.
همسر آقای وانگ اضافه کرد: «ما همچنان امیدوار هستیم که مقامات ایران او را آزاد کرده و اجازه دهند نزد خانوانده اش بازگردد.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مسئولان دانشگاه پرینستون نوشت که این دانشگاه با خانواده، وکلا و مسئولان دولت آمریکا همکاری نزدیکی داشته تا اطمینان حاصل کند آقای وانگ در دادگاه تجدید نظر حکم آزادی گرفته و باز می‌گردد.
دستگاه قضایی ایران روز یکشنبه اعلام کرد زی یو وانگ، دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه پرینستون آمریکا و شهروند آمریکا به اتهام جاسوسی حکم ۱۰ سال زندان صادر کرد. او امکان تجدیدنظر به این حکم دارد.
در پی این سخنان آقای اژه‌ای، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این خبر به وبسایت شبکه خبری سی ان ان گفت: «آمریکا خواستار آزادی فوری تمامی آمریکایی‌هایی است که به صورت ظالمانه در ایران بازداشت شده‌اند تا آنان بتوانند به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.»
این مقام وزارت خارجه آمریکا از اینکه حکومت ایران همچنان به بازداشت شهروندان آمریکایی و خارجی به اتهامات مربوط به امنیت ملی ادامه می‌دهد، انتقاد کرد.
مقامات دانشگاه پرینستون نیز با اعلام اینکه آقای وانگ دانشجوی تاریخ در مقطع دکتراست و در حال تحقیق روی مدارک تاریخی دوره قاجار بوده است، اتهام جاسوسی علیه او را رد کردند.

No comments:

Post a Comment