عکس آرشیو از نماز جماعت اهل سنت
کریم دحیمی، فعال عرب اهوازی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت ۱۳ جوان اهل سنت اهواز روز جمعه ۲۰ مرداد ۹۶ از سوی نیروی انتظامی و لباس شخصیهای این شهر بازداشت شدند. این جوانان بین ۲۰ تا ۲۷ سال سن دارند و بیشترشان ساکن منطقه ملاشیه شهر اهواز و برخی از آنها ساکن منطقه کوی علوی و سید کریم و کوی گلدشت اهواز هستند.
کریم دحیمی درباره دلیل بازداشت دست جمعی آنها گفت: «اینها برای گردش به منطقه کرخه در غرب شهر شوش رفته بودند و سر ظهر نماز جماعت خواندهاند. نمازشان به سبک اهل سنت بوده و چون در فضای باز و جلوی چشمان بقیه صورت میگرفته به یک باره نیروهای امنیتی و لباس شخصی حمله میکنند و آنها را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار میدهند و همهشان را با خود میبرند.»
به گفته این فعال عرب هنوز از محل نگهداری و علت بازداشت و اتهام آنها اطلاعی در دست نیست: «خانوادهها اول به ستاد خبری(اداره اطلاعات) شوش مراجعه کردند اما در آنجا به آنها گفته شده که به ستاد خبری شهر اهواز منتقل شدهاند. اما در ستاد خبری اهواز به آنها گفتهاند هیچ خبری ندارند.»
به گفته کریم دحیمی پیش از این اهل سنت بارها نماز جماعت در جاهای مختلف به صورت دست جمعی خواندهاند که هر بار با هجوم و بازداشت نیروهای انتظامی مواجه شده است.
اسامی بازداشت شدگان عبارتند ازریاض زهیری ۲۱ ساله، جواد هاشمی ۲۷ ساله، حسین حیاوی (الحایی۲۸ ساله، حسن دلفی، حیدرساری (سواری)، میلاد عفراوی ۲۲ ساله، یوسف خسرجی ۲۰ ساله، یاسر سیلاوی ۲۷ ساله، سجاد الحائ (نصیری) ۲۲ ساله، علی باوی ۲۳ ساله، شاکر شریفی ۲۷ ساله، عباس شریفی ۲۱ ساله و احمدحیدری،
شهروندان عرب اهل اهواز تحت فشارهای بسیاری از سوی ماموران نیروی انتظامی و اداره اطلاعات شهر هستند. در طی سالهای اخیر بسیاری از آن‌ها در جشن عید فطر و در جشنهای دیگر مذهبی بازداشت شدهاند و همچنین فعالان مدنی و فرهنگی آنها و حتی فعالان محیط زیست که برای سلامت آب رودخانه کارون فعالیت داشته‌اند دستگیر و به حکمهای طولانی مدت محکوم شدهاند.