Wednesday, August 9, 2017

یک زندانی در اهواز اعدام شد



یک زندانی روز گذشته با اتهام قتل عمد در زندان شیبان اهوازی به طناب دار آویخته شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز گذشته ۱۷ مرداد ماه حکم اعدام یک زندانی با اتهام قتل در زندان شیبان اهواز اجرا شد.
هویت این زندانی از سوی سازمان حقوق بشر ایران «فاضل مزرعه، ۲۷ ساله» احراز شده است.
طبق آمار جمع‌آوری‌شده از سوی کمیسیون حقوق بشر شورای ملی ایران؛ در تیرماه سال ۱۳۹۶، موج اعدام‌ها از سر گرفته شده و حکم اعدام دستکم ۸۸ تن در شهرهای رشت، اصفهان، زنجان، زاهدان، کرمان، ارومیه، تربت‌حیدریه، قائم‌شهر، کرج، شیراز، مراغه، اراک، مهاباد، گرگان، تایباد، سمنان، همدان، زابل، ایرانشهر، چابهار، نشتارود، بندرعباس و خرم‌آباد اجرا گشته است.
سازمان عفو بین‌الملل همچنین در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.
این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.
این نخستین بار نیست که مقام‌های قضایی ایران به صدور احکام اعدام بر پایه اعترافات زیر شکنجه متهم می‌شوند. مقام‌های ایرانی بارها «وقوع شکنجه» را رد کرده و در مواردی نیز این اتهام را در راستای «تخریب چهره نظام» توصیف کرده‌اند.

No comments:

Post a Comment