Wednesday, August 30, 2017

صادق لاریجانی: گزارشگر حقوق بشر از انتقادات رئیس جمهور به نظام استقبال کرده



صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه ایران، با انتقاد شدید از گزارش منتشر نشده عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران گفت که خانم جهانگیر، از انتقادات حسن روحانی رئیس جمهور از "دستگاه های نظام" استقبال کرده است.
به گزارش خبرگزاری میزان، آقای لاریجانی امروز دوشنبه ۶ شهریور، در جلسه مسئولان عالی قضایی گزارش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل را "علیه جمهوری اسلامی و به‌ویژه دستگاه قضایی" توصیف کرد.
گزارش جدید عاصمه جهانگیر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران هنوز انتشار نیافته و صحبت های صادق لاریجانی، ظاهرا بر مبنای متنی است که پیش از انتشار عمومی، برای قوه قضاییه فرستاده شده.
آقای لاریجانی با اشاره به "گزارش ۱۲۰ بندی" گزارشگر حقوق بشر گفت "این گزارش فعلا نهایی نیست ولی علی القاعده همین نهایی می شود" و در بخشی دیگر از اظهارات خود، اعلام کرد که ستاد حقوق بشر قوه قضاییه "حسب وظیفه قانونی خود به این گزارش پاسخ داده است".
ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، تحت ریاست محمدجواد لاریجانی برادر رئیس این قوه فعالیت می کند.
بیشتر بخوانید:
عاصمه جهانگیرحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionشورای حقوق بشر سازمان ملل از حکومت ایران خواسته است که با عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر، همکاری کامل داشته باشد

موارد انتقاد صادق لاریجانی به گزارش

صادق لاریجانی درسخنان امروز، خود با مردود دانستن گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: "هر آنچه را تمام معاندین و مخالفین نظام، گروه های ضد انقلاب و منافقین طی سالهای پس از انقلاب به زبان آورده اند، به شکل تلخیص شده می توان در این گزارش مشاهده کرد."
آقای لاریجانی افزود: "البته این گزارشگر ویژه از منشور حقوق شهروندی که دولت تهیه و منتشر کرده و همچنین سخنان رئیس جمهور در دوران انتخابات که حالت گلایه و انتقاد به دستگاه‌های نظام را داشت، استقبال کرده اما در ادامه به سراغ قوه قضاییه رفته و در چند جا اعلام کرده که قوه قضاییه جمهوری اسلامی، استقلال ندارد و باید تغییرات اساسی در آن ایجاد شود."
رئیس قوه قضاییه "بسیاری از موارد این گزارش" را "دخالت‌های بلاوجه در حیطه اجراییات جمهوری اسلامی، از جمله قوه قضاییه و شورای نگهبان" دانست و به عنوان نمونه، از انتقاد گزارش از تایید صلاحیت ۶ نفر از حدود هزار متقاضی داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری یاد کرد.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: "فراتر از این نوع دخالت، حتی از یکی از کاندیداها نام برده و اعلام کرده است که شورای نگهبان، فردی را که یکی از دستوردهندگان - به تعبیر آنها - اعدامهای فراقضایی منافقین در ایران بوده تایید صلاحیت کرده است."
اشاره صادق لاریجانی، ظاهرا به ابراهیم رئیسی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران بر می گردد که از جمله تصمیم گیران اعدام های دستجمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ بوده است.
آقای لاریجانی تهیه چنین گزارش هایی را "تحت فشار آمریکا" دانست و گفت: "هر چه این فشارها و هجمه ها بیشتر می شود، می فهمیم که درست عمل کرده ایم و به عوامل نفوذ ضربه درستی زده ایم. عزم ما هم برای مقابله با نفوذ معاندین بیشتر می شود."
وی ادامه داد: "البته از انتقاد سازنده هم استقبال می کنیم اما دخالت و استناد به ادعاهای کذب، هرگز پذیرفته نیست."
شورای حقوق بشر سازمان ملل در فروردین ماه گذشته، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، از حکومت این کشور خواست که با گزارشگر ویژه حقوق بشر همکاری کامل داشته باشد.

No comments:

Post a Comment