Thursday, August 17, 2017

دیکته‌های حکومتی؛ نمایندگان ارامنه به سفیر آلمان در تهران چه گفتند؟

آبراهامیان نماینده ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی در دیدار با سفیر آلمان در تهران آنچه را از طرف حکومت برای ارائه گزارشی مثبت از زندگی اقلیت‌های دینی در ایران به وی دیکته شده بود را بازگو کرد.


به گزارش «محبت نیوز» نماینده ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی در دیدار با میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران گفته ارامنه در جمهوری اسلامی ایران در کمال برخورداری از آزادی به ویژه آزادی سیاسی و اعتقادی و براساس باورهای دینی خود زندگی می‌‌کنند.
در این دیدار کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال هم حضور داشته و او نیز گفته شرایط، امکانات و آزادی‌های موجود برای ارامنه در ایران خوب است، اما تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بر زندگی و مسائل اقتصادی ارامنه ایران تاثیر منفی گذاشته بود که منجر به مهاجرت تعدادی از ارامنه ایران شد.
اینکه برشتولد، سفیر آلمان هنگام شنیدن این ادعاها از نمایندگان ارامنه در مجلس پیش خود چه فکر می‌کرده کار چندان سختی نیست. فقط کافیست بدانیم او سفیر دولتی است که با استناد به نحوه برخورد مقامات قضایی حکومت ایران با اقلیت‌های قومی و مذهبی بارها در بیانیه‌های مختلف اعلام کرده‌ کرده مسیحیان، بهاییان، دراویش و کردها و عرب‌ها در ایران قربانی روش‌های خودسرانه دستگاه قضایی و زیرپا گذاشتن اصول قانون اساسی هستند.
شاید یکی از شدیدالحن‌ترین بیانیه‌ها در طی یک دهه‎ی گذشته علیه رفتار جمهوری اسلامی با اقلیت‌ها را مارکوس لونینگ مسئول وقت حقوق بشر دولت آلمان تنظیم و منتشر کرد.
در این بیانیه مطبوعاتی که اواسط سال ۲۰۱۲ منتشر شد آمده بود نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی در تضاد آشکار با حقوق بین‌الملل، تعهدات جهانی و هم‌چنین قانون اساسی خود این کشور قرار دارد. لونینگ خواستار آن شده که مقامات ایرانی به حقوق کلیه شهروندان خود توجه کرده و حافظ این حقوق صرفنظر از وابستگی‌های قومی و مذهبی آنها باشند.
وی هم‌چنین از جمهوری اسلامی خواست که احکام اعدام موجود در دستگاه قضایی را به مورد اجرا نگذارد و نسبت به متهمان و مجرمان رافت نشان دهد.
دوسال بعد یعنی در سال ۲۰۱۴ کریستف اشترسر، مسئول حقوق بشر دولت آلمان در آن دوران نیز در مصاحبه‌ای اختصاصی با بخش فارسی دویچه‌وله خواستار آزادی زندانیان عقیدتی در ایران شد.
‌اینگو هوفمن، نماینده‌ی جامعه‌ی بهاییان در آلمان، در سال‌های گذشته به طور مداوم گزارش نقض حقوق بهاییان و به طور اقلیت‌های دینی در ایران را به دولت آلمان داده است. در میان اقلیت‌های دینی بهاییان و مسیحیان بیش از دیگران با اتهامات امنیتی از جمله جاسوسی، ارتباط با بیگانگان و اقدام علیه امنیت ملی روبه رو می‎شوند.
سال ۱۳۹۰ پس از آنکه جمهوری اسلامی یوسف ندرخانی از مسیحیان غیرتثلیثی را بر سر دوراهی توبه و اعدام قرار داده بود سیاستمداران و فعالان مدنی آلمان به شدت علیه این رفتار موضع گرفتند. در آن زمان مارکوس لونینگ نماینده ویژه دولت آلمان در امور حقوق بشر، هرمان گروهه دبیر کل حزب دمکرات مسیحی آلمان و نمایندگان مجلس آلمان از دولت ایران خواستار آزادی ندرخانی شدند.

شایان ذکر است در سالهای پس از انقلاب اسلامی بسیاری از مسیحیان و ارامنه ایران به آلمان و اتریش پناهنده شده اند و مقام‌های این کشورها به طور کامل از واقعیت‌های ایران باخبرند.

No comments:

Post a Comment