Wednesday, August 30, 2017

آخرین وضعیت ‘سوادا آغاسر’ زندانی مسیحی ارمنی تبار در اوین

در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران ده‌ها و شاید صدها زندانی عقیدتی در بند باشند که نام آنها کمتر از دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی یا منتقدان و دگراندیشان سرشناس مطرح شده باشد.



سوادا آغاسر
به گزارش «محبت نیوز» یکی از زندانیان مسیحی تحت جفا «سوادا آغاسر» زندانی مسیحی ارمنی تبار از پیروان کلیسای گریگوری است که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی در زندان است .
دادگاه انقلاب اسلامی به جرم تبلیغ مسیحیت او را به پنج سال زندان محکوم کرده است.حکم این زندانی مسیحی در سال ۱۳۹۴ و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه صادر شد.
“سوادا آغاسر” روز سه شنبه چهارم جولای ۲۰۱۷ برابر با (۱۳ تیر ماه ۱۳۹۶) برای اجرای حکم و گذراندن دوران محکومیتش به زندان اوین احضار شد. سوادا در بند هفت زندان اوین که شرایط خاصی دارد دوران محکومیت ۵ ساله خود را می گذراند، اکثر زندانی‌های این بند اتهامات مالی دارند و تعدادی از آنها تبعیدی‌های بند ۳۵۰ هستند که بعد از ماجرای بازرسی معروف و ضرب و شتم زندانیان در ۲۸ فروردین ۹۳ به بند هفت اوین منتقل شدند.
گفتنی است تعدادی از زندانیان این بند نیز اتهامشان به گفته ( قوه قضائیه جمهوری اسلامی) جاسوسی است و جزو زندانیان سیاسی و عقیدتی محسوب نمی‌شوند.
  • پیشینه بازداشت 
“سوادا آغاسر” روز چهارشنبه مورخ سی‌ام مردادماه ۱۳۹۲ برابر با ( ۲۱ آگوست ۲۰۱۳) بهمراه دوتن از نوکیشان مسیحی فارسی زبان دیگر از جمله “ابراهیم فیروزی” ( از دیگر زندانیان مسیحی ) طی اقدامی از سوی افراد لباس شخصی در شهرستان کرج بازداشت شد . این دو در دفتر کار (شرکت بیمه)  که متعلق به یکی از دوستانشان در کرج  بوده در همان مکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
سوادا آغاسر پیش از این  دستگیری نیز در ارتباط با پرونده یکی دیگر از بازداشت شدگان مسیحی مورد بازجویی قرار گرفت و منزل او نیز هم توسط ماموران تفتیش و برخی وسایل شخصی او ضبط شد.
با اینحال بر طبق روال دلیل و ادله‌ی درستی برای بازداشت اینگونه افراد مطرح نمی‎شود، اما شنیده ها حکایت از آن دارد  که این شهروند مسیحی به اتهام فعالیت‌های بشارتی در فیس‌بوک و ارتباط با برخی از مسیحیان فارسی زبان دلیل بازداشت او عنوان شده است .
در نهایت او روز یکشنبه مورخ ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۲ برابر با (دوم مارچ ۲۰۱۴) پس از گذراندن بیش از شش ماه حبس، از بند ۳۵۰ زندان اوین با قید وثیقه آزاد شد.
کمتر از دو سال بعد او که به طور موقت با قید وثیقه آزاد بود در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال حبس محکوم شد و در  ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۶ برای اجرای حکم پنج ساله به زندان فراخوانده شده و در حال حاضر در بند هفت زندان اوین به سر می‎برد.
سالهاست که دستگاه قضایی حکومت جمهوری اسلامی مسیحیان ایران بویژه مسیحیان فارسی زبان را بخاطر در میان گذاشتن اعتقادات خود با دیگران راجع به عیسی مسیح یا با برپایی و برگزاری جلسات کلیساهای خانگی در منازلشان اغلب این افراد را به اتهام تهدید علیه “امنیت ملی و یا جاسوسی برای اسرائیل” با احکام سنگین روانه زندانها می کند.
به همان اندازه که تشکیل کلیساهای خانگی برای جمهوری اسلامی تهدید به نظر می‎رسد، آن دسته از اعضای کلیساهای ارامنه و آشوری هم که فعالیت‌های بشارتی برای فارسی زبانان داشته باشند نیز تحت رصد نهادهای امنیتی قرار دارند از جمله «ورویر آوانسیان» از کشیشان رسمی و سابق کلیسای جماعت ربانی در تهران  و «ویکتور بِت تًمرز» کشیش سابق کلیسای پنطیکاستی آشوری شهرآرا در تهران که بدلیل فعالیت در میان مسیحیان فارسی زبان نامشان در فهرست سیاه جمهوری اسلامی قراردارد.
مسئولان و خادمین کلیساهای ارمنی و آشوری و دیگر اقلیت ها بدستور مقامات امنیتی از ورود شهروندان غیر مسیحی و یا نوکیشان مسیحی فارسی‎زبان به داخل کلیساها جلوگیری می کنند. حتی برگزاری مراسم به زبان فارسی در کلیساها ممنوع است و دعاها و مراسم پرستشی تنها با زبان ارمنی و یا آشوری مجاز است.
همچنین  ناشران ارمنی اجازه انتشار کتاب‌ مقدس و حتی دیگر کتاب‌های مسیحی را به زبان فارسی ندارند و با محدودیت روبه رو هستند. چه بسیار ناشرانی که از این خط قرمزها عبور کردند و جزای آن را هم دیدند.
گزارش‌های متعددی تایید می‌کند که همواره در مراسم کلیساهای ارمنی در سراسر کشور فرد یا افرادی به عنوان مخبر یا نفوذی، آخرین اطلاعات و تحولات درون کلیساها را به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مخابره می‌کنند و اگر مقام‌های مسئوول کلیسا همکاری نکنند عواقب بدی به دنبال خواهد داشت. شایان ذکر است این روند در سالهای اخیر و با رشد شبکه های اجتماعی به فضای مجازی هم سرایت کرده به گونه ای که مخبران جمهوری اسلامی در گروه های تلگرامی و یا فیس بوک ارمنی و آشوریان به رصد اشخاص پرداخته و در صورت مشاهده مورد مشکوک شخص یا مدیران گروه ها را مورد بازخواست قرار می دهند!
در حقیقت عملکرد مسیحیان ایرانی این روزها بیشتر از هر زمانی دیگر زیر ذره‎بین قرار گرفته و ماموران سایبری به شدت فضای مجازی را برای مقابله با هرگونه ترویج و بشارت مسیحیت رصد می‌کنند.
  • سوء استفاده سیاسی جمهوری اسلامی از جامعه مسیحی ایران
چند سالی است به صورت سازمان یافته ، جمهوری اسلامی برای فرار از فشارهای سازمان ملل و گزارش‌های پی‌درپی نهادهای حقوق بشری از وضعیت اقلیت‌های دینی و به خصوص نوکیشان مسیحی در ایران به سمت ارامنه و رهبران کلیسایی و بویژه نمایندگان اقلیت مجلس چرخیده و سعی دارد، تا با سوء استفاده از آنها با برگزاری نشست‌ها و متینگ‌های مشترک در سطح بین المللی وانمود کند که وضعیت مسیحیان در ایران روبه‌راه است و گزارش‌هایی که علیه ایران در مجامع جهانی نوشته می‌شود و در آن به ده‌ها مورد بازداشت و زندانی شدن مسیحیان ایران و جفاهایی که بر نوکیشان مسیحی روا شده است اشاره شده، همگی سیاه‌نمایی و روایات نادرست از جمهوری اسلامی است. حکومت مذهبی ایران همواره به دنبال نفوذ سیاسی در بین نمایندگان اقلیت بویژه  ارمنی و آشوری مجلس شورای اسلامی بوده و در مقابل، آنها نیز همچون سایر نمایندگان مجلس از گذشته تاکنون هیچ راهی به جز وادادگی در برابر خواسته‌های حکومت ندارند.
تا آنجا که چندی پیش نیز یوناتن بت کلیا، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی که این روزها پای ثابت خبرگزاری‌های فارس ( وابسته به سپاه) و تسنیم برای تبلیغ جمهوری اسلامی است گفته، «آرامش و امنیت دستاورد انقلاب اسلامی برای اقلیت‌های دینی است و پیروان این ادیان، انقلاب اسلامی را نعمتی بزرگ می‌دانند و به آن افتخار می‎کنند».
در این رقابت رسانه‌های تندرو حکومتی و محافظه‌کار که در سانسور اخبار مربوط به اقلیت‌های دینی و در پرونده‎سازی علیه منتقدین و دگراندیشان مذهبی سابقه‌ای طولانی دارند، در صف اول انتشار مصاحبه و گفتگوها با رهبران و بویژه نمایندگان اقلیت مجلس قرار دارند.

No comments:

Post a Comment