Friday, June 16, 2017

خلیفه کل ارامنه آذربایجان گفته ارامنه در ایران از حقوق شهروندی کامل برخوردارند!

اسقف چیفتچیان، در دیدار با آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در تبریز و رییس پیشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش از حقوق کامل مسیحیان گفته اما اشاره‎ای به ممنوعیت استخدام مسیحیان در سازمان‌های نظامی نکرده است.



به گزارش «محبت نیوز» دو هفته پس از انتصاب “سید محمدعلی آل‌هاشم” به عنوان نماینده ولی فقیه در تبریز، اسقف گریگور چیفتچیان، خلیفه کل ارامنه آذربایجان به دیدار او رفته و مدعی شده ارامنه در ایران از حقوق شهروندی کامل بهره‌مند هستند.
چیفتچیان، تاکید کرده در هر کشور و قوم، افراد بدکار و خائن وجود دارند، اما جامعه ارامنه در جهت وفاداری به نظام حرکت می‌کنند و از این جهت نقطه ضعفی در ما وجود ندارد.
او این را هم یادآور شده که در روزگار فعلی که شرایط سختی در دنیا حاکم است، باید راهکارهای حل مشکلات فعلی آن از ادیان گرفته شود.
شایان ذکر است سید محمدعلی آل‌هاشم، پیش از آنکه به عنوان نماینده‎ی علی خامنه‎ای در آذربایجان منصوب شود، رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود.
گریگور چیفتچیان، در حالی عنوان می‌کند که ارامنه در ایران از حقوق شهروندی کامل برخوردارند که این اقلیت دینی حق استخدام در ارتش و دیگر سازمان‌های نظامی را ندارند.
در واقع یک ارمنی ایرانی نمی‌تواند به عنوان یک افسر یا درجه‌دار در یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی استخدام شود. در مقابل خدمت سربازی برای پسران ارمنی اجباری است و آنها باید مثل دیگران دوران سربازی خود را طی کنند که مصداق بارز تبعیض است و به طور معمول هیچ یک از مقام‌های کلیسایی در مورد ان اعتراضی نکرده‌اند.
و اینها در شرایطی است که تعداد زیادی از شهدای جنگ ایران و عراق از بین ایرانیان مسیحی بودند و داوطلبانه برای دفاع از کشورشان به جنگ رفته‌اند.
در سال‌های اخیر نهادهای نظامی ایران تلاش کردند که به صورت ظاهری از جایگاه و منزلت ارامنه و مسیحیان دیگر در ایران قدردانی کنند.
دیدار احمدرضا پوردستان، فرمانده پیشین نیروی زمینی ارتش و جانشین فعلی ارتش با خانواده‎ی جانبخاتگان ارمنی جنگ هشت ساله‎ی ایران و عراق یکی از این برنامه‌ها بود، اما بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت چون بزرگترین مسئله در این بین گرفته شدن حق استخدام ارامنه در سازمان‌های نظامی از جمله ارتش است و اینکه در تمام این سال‌ها خانواده‏‌ی شهدای مسیحی فراموش شده‌ بودند و به مناسبت کریسمس مسوولان به فکر دیدار با آنها می‌افتند.
خانواده‎ای که پوردستان برای دیدار با آنها رفته بود و لوح تقدیر برای آنها هدیه برد، خانواده سرباز شهید زوریک مرادی، اولین شهید مسیحی نیروی زمینی ارتش جمعی لشکر ۶۴ ارومیه بود. این مقام بلندپایه نظامی در این دیدار که دی ماه سال ۱۳۹۲ انجام شد گفته بود ۴۶ نفر از شهدای نیروی زمینی از هموطنان اقلیت مذهبی هستند.
سال ۱۳۹۳ آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» گزارشی در مورد گسترش مسیحیت میان خانواده‎های مقامات ارشد جمهوری اسلامی منتشر کرد که در آن به افزایش گرایش به مسیحیان در بین پرسنل ارتش هم اشاره شد.
در همان سال یکی از افسران خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ( نام محفوظ) که خود را از حافظین و قاریان قرآن معرفی کرده بود در تماسی تلفنی با «محبت نیوز» اعلام کرد، زمانی که در ایران بوده با حقیقت مسیحیت آشنا شده و از اسلام به مسیحیت گرویده و از این پس با محبت او زندگی خواهد کرد. این افسر خلبان سپس برای حفظ جان خود از راه زمینی مجبور به ترک ایران می‌شود و با سختی فراوان خود را به یکی از کشورهای اروپایی می‎رساند.
و در خاتمه باید این پرسش را مطرح نمود که اگر ارمنیان در ایران از حقوق کامل شهروندی برخوردارند و به گفته اسقف گریگور چیفتچیان اوضاع بر وفق مراد ارمنیان ایران است ، علت “مهاجرت گسترده” ارامنه ایران به کشورهای دیگر چیست؟

No comments:

Post a Comment