Thursday, June 1, 2017

آثار سیاست‌های حکومت اسلامی بر افزایش میزان طلاق در ایران



به گزارش«محبت نیوز» آمار طلاق سال به سال در ایران اسلامی بالا می‎رود و بر تعداد دختران و پسرانی که طعم تلخ شکست در زندگی را چشیده‌اند افزوده می‎شود.
روح‌الله بابایی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس روز سه‌شنبه نهم خرداد ۱۳۹۶ «واقعیت آن است که وضعیت طلاق در کشور نگران کننده است تا جایی که طلاق‌ها علاوه بر کلانشهرها، به روستاها نیز کشیده شده است. متاسفانه طلاق توافقی نیز رواج زیادی پیدا کرده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی برای جامعه به شمار رود که باید برای آن چاره اندیشی شود».
هشدار نسبت به افزایش آمار طلاق درحالیست که بارها در چند سال گذشته نهادهای خصوص و دولتی طرح‌های مختلفی را برای کاهش میزان طلاق در جامعه ارائه دادند که البته بیشترین محور آنها مسائل آموزشی و مشاوره‌های قبل ازدواج بوده است.
اما آنچه از شواهد و اظهارات مسئولین پیداست، این است که هیچ یک از این طرح‌ها اثر لازم را نداشته است.
یکی از این طرح‌ها که به طور حتم بودجه‌های آنچنانی نیز برای آن در نظر گرفته شده بود طرحی بود با عنوان «آرامش بهاری» که در ایام نوروز سال ۹۶ برگزار شد.اما جالب اینجاست که بدانیم پس از پایان تعطیلات نوروزی “اسماعیل حسینی مقدم” مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در گزارشی مدعی گردید این طرح تا چه میزان اثرگذار بوده بطوریکه با اجرای آن از طلاق ۲۸۳ زوج جلوگیری شد.
این در طرح در استان قم و با شرکت ۶۵۰ مُبّلغ و به گفته مدیر کل اوقاف قم به صورت با روش‌های نوین تبلیغی به‌صورت شبانه‌روزی برگزار شد.
اما این طرح پر از سوال و ابهام بود. در شرایطی که نهادهای دینی حکومت و مراجع به «رسم شرع و سنت»، برای به خطر نیفتادن جوانان در مسائل جنسی موافق ازدواج دختران و پسران کم سن و سال هستند، چگونه سنت را کنار زدند و به گفته خودشان با «روش‌های نوین تبلیغاتی» آنهم به صورت شبانه روزی برنامه‌های مورد نظر را اجرا کردند؟
جلوگیری از ۲۸۳ طلاق یعنی ۵۶۶ زن و مرد درگیر مسئله شدن، چطور ظرف مدت ۱۷ روز در تعطیلات مشکلات آنها نه به کمک مشاور و روانشناس بلکه تنها با مبلغین مذهبی و طلبه دینی برطرف شده! طوری که به زندگی خود بازگشتند؟
۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت توسط علی خامنه‎ای رهبر ایران ابلاغ شد و محور آن افزایش جمعیت بود. آن هم در شرایطی که هیچ پیشرفتی در توسعه و زیرساخت‌ها و تجهیز امکانات برای پذیرش تعداد بیشتر جمعیت پیش بینی نشده بود.
عدم آموزش صحیح به نوجوانان برای ورود به زندگی مشترک، نبود شناخت و از آن مهمتر مسائل اقتصادی و فضای بسته مذهبی در ایران از عمده‌ترین دلایل تاثیرگذار بر افزایش میزان طلاق در جمهور اسلامی ایران است.

No comments:

Post a Comment