Thursday, June 29, 2017

نگاه یکسان به همه مذاهب و اقوام ایرانی باعث حل چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی خواهد شد



مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز عید فطر: نگاه یکسان به همه مذاهب و اقوام ایرانی باعث حل چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی خواهد شد
شیخ‌الاسلام مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، با بیان اینکه اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی ایجاب می‌کند که ظرفیت‌ها و وسعت دید بالا باشد گفتند: نگاه یکسان به همه مذاهب و اقوام ایرانی باعث حل چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان، مولانا عبدالحمید در خطبه‌های نماز عید فطر اهل سنت زاهدان بیان داشت: دین اسلام دارای ظرفیت بسیار بالایی است و مشخص است که دین پروردگار با تحمل و وسعت نظر خداوند تا چه حد وسیع است.
وی افزود: در جمهوری اسلامی نیز هم جمهوریت و هم اسلامیت نظام ایجاب می‌کند که ظرفیت‌ها بالا باشد و دید وسیع باشد و ما همان‌گونه که نظام اسلامی و دینی ما به اسلام منتسب است باید هم مسئولین امر و هم دست‌اندرکاران و علمای شیعه و سنی بخصوص حامیان نظام دید وسیع و وسعت نظر داشته باشند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: در اسلام نگاه‌ها مذهبی و قومی نیستند و نباید در جمهوری اسلامی نگاه‌ها مذهبی باشند. نباید به مذهب یا قومیت افراد نگاه شود بلکه با نگاه اسلامی که دربرگیرنده همه اقوام و مذاهب است به مردم نگریسته شود و همه مذاهب و اقوام با نگاهی یکسان مورد توجه قرار بگیرند و حقوق همه مذاهب رعایت شود.
وی ادامه داد: اگر خدای ناکرده نگاه ما مذهبی و قومی باشد این نگاه نمی‌تواند نگاه اسلامی را نمایندگی کند. ما باید همه اقوام و مذاهب و همه ملت ایران را با نگاهی یکسان ببینیم، زیرا این برای نظام اسلامی و امنیت ملی ما امری حیاتی است.
مدیر دارالعلوم زاهدان گفت: نگاه‌های محدود مذهبی و قومی برای نظام جمهوری اسلامی خطرناک است و برای وحدت و امنیت ملی ما زیان‌آور بوده و باعث جدایی مردم می‌گردد. نگاه مسئولین باید فراقومی، فرامذهبی و فراجناحی باشد و مردم و خواسته‌هایشان دیده شوند.
وی اظهار داشت: انتظار ما از مسئولین نظام جمهوری اسلامی، علمای شیعه و سنی و مراجع محترم آن است که همه اقوام و مذاهب را ببینند، همان‌گونه که انتظار دارند مردم در صحنه‌های مختلف حضور داشته باشند و ما همیشه و به‌ویژه در ماه‌های اخیر در انتخابات و روز قدس شاهد حضور مردم از همه اقوام و مذاهب و گرایش‌ها بودیم. اقوام ایرانی به مثابه رنگین کمانی زیبا هستند و زیبایی ایران به وجود اقوام و مذاهب است و نباید اقوام و مذاهب ایرانی را از هم جدا کرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه همه اقوام و مذاهب برای ایران فرصت هستند اظهار داشت: اهل سنت و اهل تشیع نیز برای یکدیگر فرصت هستند و باید همه ایرانیان در استخدام‌ها و واگذاری مناصب و مسئولیت‌ها مشارکت داده شوند. با نگاه برابر و یکسان به همه ملت است که یکپارچگی و اتحاد ملت حفظ خواهد شد و چالش‌های پیش روی نظام و کشور حل خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به محدودیت‌هایی که برای سفر برخی علمای اهل سنت به برخی شهرهای کشور وجود دارد گفت: اکثریت علمای اهل سنت و شیعه حامی نظام جمهوری اسلامی هستند و انتظار می‌رود زمانی که علما به منطقه‌ای سفر می‌کنند نباید مورد سوءظن و پیگرد قرار بگیرند که کجا می‌روند. علمای اهل سنت نیز ایرانی هستند و هر فرد ایرانی حق دارد آزادانه به شهرهای کشور سفر کند و باید این اطمینان خاطر و آرامش فکری وجود داشته باشد که هیچ‌گونه مشکلی برای علمایی که به سایر نقاط کشورشان سفر می‌کنند به وجود نمی‌آید. ما به مسئولین نظام اطمینان می‌دهیم که نترسند زیرا وحدت ما چنان مستحکم است که با یک حرف و سخن و یا به‌وسیله یک شخص ضربه نمی‌خورد.

No comments:

Post a Comment