Tuesday, June 27, 2017

تخریب گورستان دولاب و بی‌مسئولیتی “خلیفه‌گری ارامنه” قابل انکار نیست + سند

در حالی که روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه تهران و همچنین مسئول هیئت‌امنای آرامستانهای ارامنه وابسته به شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران بی‎مسئولیتی خود در مورد تخریب گورستان دولاب را انکار می‌کند، عکس‌ها و فیلم‌های موجود حقیقت را به تصویر می‌کشد.



 «محبت نیوز»  – به دنبال انتشار گزارشی درباره بی‎مسئولیتی مقامات “خلیفه‌گری ارامنه تهران” در قبال مجموعه گورستان‌های تاریخی دولاب (بخش‌هایی که در مالکیت خلیفه‎گری قرار دارد) روزنامه ارمنی زبان «آلیک» روز اول تیرماه ۱۳۹۶ تخریب گورستان ارامنه را تکذیب کرده است.
در این تکذبیه که متن آن در تارنمای رسمی خلیفه‎گری ارامنه نیز منتشر شده به نقل از “محبت‎نیوز” آمده که بخشی از قبرهای تاریخی «تحت عنوان بهسازی محوطه آرامگاه ارامنه دولاب تهران سنگ قبرهای موجود در آن تخریب شده و این آرامگاه تبدیل به قبرستانی ویرانه شده است».
به نظر می‎رسد نویسنده‎ی این گزارش روزنامه‌ی “آلیک” که از رسانه‌های قدیمی و ارزشمند ارامنه در ایران است به طور دقیق گزارش “محبت‎نیوز” نیز را متوجه نشده و گمان کرده منظور، تخریب قبرها در حین عملیات بهسازی بوده است.
در گزارش “محبت‌نیوز” به هیچ عنوان اشاره نشده که این قبرها «در هنگام بهسازی تخریب شده است» بلکه تاکید شده زیر سایه بی‎مسئولیتی خلیفه‎گری این قبرها به مرور زمان تخریب شده‌اند که موضوع تازه‎ای نیست بلکه این بی‎مسئولیتی سال‌هاست باعث آسیب دیدن این مجموعه گورستان و کلیسای قدیمی آن شده است و علاوه بر تصاویر، فیلم‌های کاملی از آن نیز موجود است که منتشر خواهد شد.
از طرفی مشخص نیست مسئول هیئت امنای آرامستان‎های ارامنه وابسته به شورای خلیفه‎گری چرا این گزارش را تکذیب کرده است، چرا که «محبت نیوز» خود را به عنوان یک رسانه مستقل مسیحی موظف می‌داند آنچه را واقعیت است در گزارشها منظور کند و اسناد و شواهد کافی نیز در اینباره موجود می باشد و از طرفی سال‌هاست که وضعیت اماکن تاریخی و باستانی مربوط به مسیحیان ایران در ” محبت نیوز” مطالعه و از منابع آگاه و مطلع در مورد آخرین و دقیق‎ترین مسائل کسب اطلاع می کند.
همچنین در تکذیبیه شورای خلیفه‌گری گفته شده «به گفته مسئولان خلیفه گری ارامنه تهران ضمن بهسازی آرامگاه‌های ارامنه، روس‌ها، لهستانی‎ها و فرانسوی‌های تهران آن‌ها را به عنوان میراث ملی پایتخت معرفی کرده و امکان بازدید جهانگردان را فراهم سازد» این در حالیست که خلیفه‌گری ارامنه هیچ حق و مسئولیتی در قبال گورستان لهستانی‌ها و روس‌ها ندارد و اتفاقن قبرها و بناهای تاریخی این دو مجموعه به طور مجزا با رسیدگی مرتب زیر سایه توجه بخش فرهنگیِ سفارت لهستان و روسیه، به طور مداوم تحت مرمت و رسیدگی قرار دارد.
به طور مشخص:
  • در گورستان ارامنه تعداد زیادی از سنگ قبرها و صلیب‌های سنگی و قاب‌های شیشه‎ای عکس در طول سال‌های گذشته تخریب شده است.
  • بخشی از گورستان محل نگهداری مرغ و خروس و اردک شده است و بخش دیگری در سمت راست ورودی اصلی به پارکینگ وانت و مکانیکی شخصی تبدیل شده است.
  • ضلع غربی گورستان پر است از ضایعات آهن و زیر دیواره‌های آن تبدیل به زباله دان نگهبانان گورستان شده است.
  • دیواره‌های کلیسا به علت رطوبت زیاد نم‎کشیده و در حال تخریب است. داخل کلیسا محل انباری شخصی نگهبانان و سرایداران گورستان شده و در قسمتی از آن لوازم و اسباب و وسایل قدیمی کلیسا با وضعیت بدی نگهداری می شود.
  • دیوارها و سقف سرداب زیر کلیسا در حال تخریب است و ترک‌های عمیق برداشته است. سقف شیروانی کلیسا زنگ زده و زیر باران چکه می‌کند.
  • بیشترین میزان تخریب‌ها و فرسایش در گورهایی قرار دارد که در ضلع شمالی قبرستان واقع هستند.
  • ستون بنا سمت ناقوس هم به شدت آسیب دیده و روی دیواره‌های آن شکاف برداشته است.

به نظر می‎رسد هیات امنای آرامستان و خلیفه‎گری ارامنه تحت تاثیر فشارهای امنیتی و رسانه‌های محافظه‌کار که در این حوزه فعالیت دارند مجبور شده خارج از چارچوب اخلاق به انکار واقعیت بپردازد، اما خط مشی‎ مجموعه “محبت‌نیوز” هرگز دروغ‎پردازی نبوده است و تلاش می کند پایبند به استاندارها و چارچوب‌های صحیح اطلاع ‏رسانی باشد.
مجموعه روزنامه “آلیک” طی ده‌های اخیر پایبند به اصول حرفه‌ای و استانداردهای رسانه بوده‌اند و با مشقت و سختی و کمبود بودجه زیر سایه تلاش و اراده گروهی همچنان چراغ آن نشریه‎ی وزین و با سابقه را روشن نگه داشته‌اند و امید می‌رود ضمن پیگیری بیشتر و دقیق‌تر در مورد این مسئله استقلال آن رسانه را حفظ کنند.
در گزارشی (طرح) که شرکت «آورث» تحت قرارداد با خلیفه‌گری نوشته و در سایت رسمی خلیفه‌گری منتشر شده به طور مشخص تاکید شده:
  • بسیاری از درختان موجود در آن در حال خشک شدن است.
  •  مسیرهای تردد آن از کفپوش مناسبی برخوردار نمی‌باشد.
  •  به دلیل نبود حفاظت درست، فلزات الحاقی نقوش سنگ قبرها در تعداد قابل توجهی از گورها «دزدیده» شده است.
  • ورودی این مجموعه از طراحی شهری مناسبی برخوردار نیست و قابل شناسایی نیست.
  •  محورهای اطراف این مجموعه ساماندهی مناسبی ندارند.
  • اطراف این محدوده از امنیت کافی برخوردار نیست.
  •  به دلیل عدم شناسایی درست اختصاص بودجه برای آن توسط مسئولین محلی چندان توجیه پذیر نمی‌باشد.
  •  از آنجا که این مجموعه در بافت فرسوده قرار گرفته است مسائل بافت فرسوده نیز تا حدودی گریبانگیر این عرصه گردیده است.
این آسیب‌ها که به طور رسمی منتشر شده مربوط به مجموعه آرامستان کاتولیک «گریگور» است، آنچه خلیفه‌گری به شدت آن را انکار می‌کند وضعیت «آرامستان ارامنه کاتولیک» است که ظاهرن ورود به آن نیز ممنوع می باشد.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

No comments:

Post a Comment