Saturday, June 3, 2017

چند دانشجوی “بهایی” از دانشگاه‌های ایران اخراج شدند



محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد.

به گزارش «محبت نیوز» تارنمای خبری بهائیان ایران(بهایی نیوز) از اخراج یا عدم صدور مدرک تحصیلی تعدادی از دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های مختلف ایران خبر داده است.
در تداوم نقض حقوق اقلیت های مذهبی و به ویژه بهائیان توسط جمهوری اسلامی در ایران، چهار دانشجوی بهایی به نامهای فرزاد صفایی، وفا هویدایی، وصال لقایی ‌فر و فرزان معصومی که به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی از صدور مدرک تحصیلی او ممانعت بعمل آمده است، از دانشگاه های مختلف ایران اخراج شده اند.
مسئولان جمهوری اسلامی، بهائیان را به مانند نوکیشان مسیحی به رسمیت نمی‌شناسند و از این آیین با عناوینی مانند «فرقه ضاله» نام می‌برند.
در چهار دهه گذشته، هزاران بهایی از دانشگاه‌های ایران اخراج و از کار بیکار شده‌اند. بسیاری از بهاییان نیز زندانی و اعدام یا وادار به ترک ایران شده‌اند.
بر اساس بند سوم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده در اسفند ماه ۱۳۶۹ که به تایید علی خامنه‌ای، رهبر ایران رسیده،آمده است: «در دانشگاه‌ها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهایی‌اند از دانشگاه محروم شوند.» ممانعت از تحصیل پس از کنکور و یا اخراج پس از ورود به دانشگاه که از سوی حراست دانشگاه‌ها و سازمان سنجش اتفاق می‌افتد به پشتوانه این مصوبه که به امضای رهبر ایران رسیده است اتفاق می‌افتد.
شایان ذکر است، محرومیت از تحصیل بهائیان در حالی اتفاق می افتد که یکی از قول‌ های حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود، «حل مشکلِ محرومیت از تحصیل شهروندان بهایی ایرانی» عنوان شده بود.
دوره‌ی اول ریاست جمهوری حسن روحانی، با وعده‌های انتخاباتی امیدوارکننده‌ ای همراه بود اما به رغم وعده­ های بسیاری که وی در مورد پایان دادن به تبعیض علیه حقوق اقلیت‌های دینی در ایران داده بود؛ در مدت زمان بسیار کوتاهی معلوم شد که نه تنها هیچ اقدامی به عمل نیامد و موقعیت حقوق بشر برای نوکیشان مسیحی و بهاییان بهبود نیافت، بلکه وضعیت آنان روز به روز رو به وخامت گذاشت.
برای مثال، چند ماه بعد از روی کار آمدن حسن روحانی، در گزارش مورخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۲، احمد شهید (گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر برای ایران) اظهار داشت که “هیچ نشانی از بهبود وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نیست و اوضاع هم‌چنان بسیار نگران‌کننده است”. او با اشاره به وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران، از جمله مسیحیان، بهائیان و مسلمانانِ سنی، و دیگران گفت که آن‌ها “به طور روزافزون در معرض انواع تبعیضات قضایی، در اموری مانند اشتغال و آموزش قرار دارند و اغلب با بازداشت خودسرانه، شکنجه، و بدرفتاری روبه‌رو هستند”.
گفتنی است تاریخ سرکوب جامعه‌ی بهایی در ایران، که با اعدام، ضرب و شتم، شکنجه، زندان و ارعاب از نخستین روزهای انقلاب ۵۷ شروع شد، با محرومیت از تحصیل، اشتغال، حقوق بازنشستگی، و حتی حق کفن و دفن و آرامش در قبرستان‌های بهایی، این روزها با شدت بیشتری ادامه دارد.

No comments:

Post a Comment