Tuesday, October 17, 2017

هاشم‌زائی: چه شد که یکباره عضویت یک زرتشتی در شورای شهر غیرشرعی شد؟

چکیده :من به عنوان یک نماینده‌ی مجلس که عضو کمیسیون شوراها است از حق این شهروند زرتشتی حمایت می‌کنم. به نظر من ورود آنها غیر قانونی است. قانون انتخابات شورای شهر به تایید شورای نگهبان رسیده است. چطور چهارسال قبل حضور ایشان خلاف شرع نبود. بنابراین اعتقادم بر این است که مجلس باید به این مساله ورود کرده و قاطعانه بر احقاق حقوق این شهروند زرتشتی ایستادگی کند....

عضویت عضو شورای زرتشتی شهر یزد به حالت تعلیق درآمد. این مساله باعث واکنش‌های بسیاری از سوی مردم، فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس شد. سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد به دلیل شکایت یکی از اصول گرایان یزد امکان ورود به شورای شهر را از دست داده است. شورای نگهبان در جریان برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا اعلام کرد در مناطقی که اقلیت‌های دینی اکثر شهروندان را تشکیل نمی‌دهند حق کاندیداتوری در انتخابات را ندارند. با این حال سپنتا نیکنام در یزد تایید صلاحیت شد و رای مردم را کسب کرد. حالا شنیده می شود شورای نگهبان به دنبال شکایت یکی از چهره‌های اصول گرای شهر یزد در پی جلوگیری از حضور وی در شورای شهر یزد است. هرچند صلاحیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد مجددا تایید شد اما به تازگی دیوان عدالت اداری حکم به تعلیق عضویت این شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد داده است.
در همین رابطه عبدالرضا هاشم‌زائی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی و نماینده لیست امید در مجلس شورای اسلامی به امتداد گفت: اعتقادم بر این است که شورای نگهبان دو گانه عمل می‌کند. مردم به یک شهروند زرتشتی رای داده‌اند. اکثریت مردم در شهر یزد مسلمان هستند اما به ایشان اعتماد کرده و رای دادند. طبق قانون اساسی دین زرتشتی یکی از ادیان قابل قبول است. همچنین در دوره‌ی قبل نیز این آقا کاندیدا بوده و رای آورده و چهارسال نماینده مردم در شورای شهر بوده است. چطور به یکبار مساله شرعی حادث می‌شود.
وی افزود: این برخورد دوگانه شورای نگهبان مشکل ساز شده است. هرچند که شورای شهر یزد در مقابل این بدعت مقاومت کرده اما این مساله نباید از روز نخست مطرح می‌شد.
هاشم‌زائی درباره چرایی ورود شورای نگهبان به این مقوله توضیح داد: اعتقادم بر این است که دبیر شورای نگهبان و دیگر اعضای این نهاد باید پاسخ دهند که چرا اینگونه عمل می‌کنند. اتفاقا مجلس قبلی به شورای نگهبان مراجعه کرده بود که مسوولیت نظارت بر انتخابات شوراها را برعهده گیرند، اما آقایان به هر دلیل یا اینکه وقت نداشتند و یا اینکه مجلس قبلی را هم خط خود می‌دانستند قبول نکرده و اعلام کردند که طبق قانون اساسی فقط نظارت بر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را قبول دارند. پس طبق قانون حال که برگزاری و نظارت بر انتخابات شورای شهر برعهده مجلس است نباید از روز نخست در این باره ورود پیدا می‌کردند و آن نامه را دبیر شورای نگهبان می‌نوشت.
عضو کمیسیون شوراها افزود: یک نفر زرتشتی طبق قانون اساسی با رای بالای مردم وارد شورای شهر شده است. اتفاقا یزد و کرمان بیشترین زرتشتی را دارند پس این برخوردها چه دلیلی دارد؟ این آقا چهار سال قبل نیز نماینده‌ی مردم بوده است.
وی در مورد نقش دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری نباید به این مساله ورود پیدا می‌کرد. مگر این دعوا بین بخش خصوصی و دولت بوده که دیوان عدالت اداری ورود پیدا کرده است؟ طبق قانون حق نظارت با وزارت کشور و مجلس است و ورود شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری را غیر قانونی می‌دانم.
هاشم زائی در پایان تاکید کرد: من به عنوان یک نماینده‌ی مجلس که عضو کمیسیون شوراها است از حق این شهروند زرتشتی حمایت می‌کنم. به نظر من ورود آنها غیر قانونی است. قانون انتخابات شورای شهر به تایید شورای نگهبان رسیده است. چطور چهارسال قبل حضور ایشان خلاف شرع نبود. بنابراین اعتقادم بر این است که مجلس باید به این مساله ورود کرده و قاطعانه بر احقاق حقوق این شهروند زرتشتی ایستادگی کند.

No comments:

Post a Comment