Friday, October 7, 2016

یادگار ۲۹ ساله جنگ؛ طعم تلخ گازهای شیمیایی در گلوی مردم سومار


کیده : وقتی سخن از بمباران شیمیایی شهرها به میان می‌آید اولین اسامی حلبچه و سردشت بر زبان رانده می‌شود. اما کمتر کسی از سومار سخن می‌گوید که مردمش در ۱۶ مهرماه ۱۳۶۶ مورد حمله شیمیایی جنگنده‌های عراقی قرار گرفتند. نکته آن که این اولین بار نبود که مورد حمله شیمیایی قرار می‌گرفت. پیش از آن در تاریخ هیجدهم دی‌ماه ۱۳۵۹ شهر سومار مورد حمله شیمیایی ارتش بعث عراق قرار گرفته بود اما این بار حجم تلفات و شدت آن بسیار سنگین بود...

کلمه – گروه دفاع مقدس: وقتی سخن از بمباران شیمیایی شهرها به میان می‌آید اولین اسامی حلبچه و سردشت بر زبان رانده می‌شود. اما کمتر کسی از سومار سخن می‌گوید که مردمش در ۱۶ مهرماه ۱۳۶۶ مورد حمله شیمیایی جنگنده‌های عراقی قرار گرفتند. نکته آن که این اولین بار نبود که مورد حمله شیمیایی قرار می‌گرفت. پیش از آن در تاریخ هیجدهم دی‌ماه ۱۳۵۹ شهر سومار مورد حمله شیمیایی ارتش بعث عراق قرار گرفته بود اما این بار حجم تلفات و شدت آن بسیار سنگین بود.
ارتش عراق به بهانه بمباران نیروهای ایرانی و رزمندگان در دو روز سومار را زیر آتش قرار داد و گازهای شیمیایی اعصاب و خردل ۸۶۰ کشته و مجروح شیمیایی بر جای گذاشت.
آنچه در اسناد جنگ آمده این است که به موازات این بمباران‌ها در این دو روز، عراقی‌ها دو اردوگاه جنگی را هم ناجوانمردانه بمباران کردند و مردم مستقر در این اردوگاه‌ها را با استفاده از گاز اعصاب و خردل مصدوم کردند. بر اثر این بمباران،بیش از ۷۰۰ نفر اعم از مردم و نظامیان مصدوم و بیش از ۱۶۰ نفر هم شهید شدند.
گاز خردل یا سولفور موستارد یکی از شایع‌ترین سلاح شیمیایی است که مورد استفاده قرارگرفته شد و اگر چه این گاز به عنوان یک عامل تاول‌زا شناخته شده ولی تأثیرات شدیدی بر روی سلول‌ها به‌جای می‌گذارد.
عوارض تنفسی و چشمی ناشی از گاز خردل ممکن است سال‌ها بعد از تماس اولیه با عامل ادامه یابد. هنوز پادزهر مناسب و مؤثری بر علیه آن شناخته نشـــده و درمان عوارض آن عمدتاً به صورت علامتی انجام می‌شود به همین دلیل جلوگیری از تماس عامل با بافت‌های بدن مؤثرترین راه مقابله با گاز خردل است.
این تنها فاجعه سومار نبود، بیمارستان «۵۰۱» ارتش در شهر را نیز بمباران کردند و هشت نفر از پزشکان آن از جمله شهید دکتر هجرتی اعزامی از بیمارستان «لقمان الدوله» تهران به شهادت رسیدند.
همان زمان در اعتراض به بمباران شیمیایی عراق در ۱۶ مهرماه در سومار علی‌اکبر ولایتی وزیرخارجه وقت ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد «خاویر پرز دکویار» به طور رسمی اعتراض ایران را اعلام کرد. همچنین درخواست کرد که گروهی از کارشناسان سلاح شیمیایی سازمان ملل جهت مشاهده آثار جنایت به منطقه اعزام شوند و عراق را محکوم کند.
سالیان سال طول کشید که تا جهانیان به جنایات جنگی که در جنگ ایران و عراق توسط ارتش عراق انجام شد اعتراف کنند. اما در همه این سالهای پس از بمباران سومار، گاز خردل همچنان قربانی می‌گیرد. هنوز نفس‌های بازماندگان آن روز واقعه گاهی به شماره می‌افتد و گاه بالا نمی‌آید تا همیشه.

No comments:

Post a Comment