Friday, October 7, 2016

تقدیم طرح تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان با امضای ۱۰۰ نماینده به هیئت رئیسه


سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ارائه طرح تخفیف مجازات اعدام به هیئت رئیسه مجلس خبر داد.
حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگویی با تسنیم، از طرح تخفیف مجازات اعدام با ۱۰۰ امضاء خبر داد و گفت: امروز این طرح تقدیم هیئت رئیسه پارلمان می‌شود.
وی با اشاره به محورهای این طرح، تصریح کرد: این طرح درباره مجرمانی که به صورت باندی، مسلحانه و در مقادیر بالا دست به قاچاق و یا حمل و نقل مواد مخدر می‌کنند نیست.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: این طرح صرفاً شامل افرادی می‌‌شود که برای بار اول و یا به مقدار کمی مواد مخدر حمل کرده‌اند، است.
مشاور معاون اول قوه قضائیه: حذف یا کاهش بعضی از مجازات‌های قانون مبارزه با مواد مخدر به مصلحت نظام نیست
حسین ذبحی مشاور معاون اول قوه قضائیه در گفت‌وگو با «میزان» با اشاره به اظهارات اخیر رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه «سیاست دستگاه قضا در رابطه با قاچاق مواد مخدر حذف اعدام نیست»، اظهار کرد: اصلاح غیرکارشناسی، حذف یا کاهش بعضی از مجازات‌های قانون مبارزه با مواد مخدر به مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران و سیاست مبارزه با قاچاقچیان و قاچاق مواد مخدر نیست.
بخش‌های مهم این گفت‌وگو در پی می‌آید:
– علت و توجیه پیشنهادکنندگان اصلاح قانون این است که مجازات‌ها و محکومیت‌های اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در سال‌های گذشته تاثیری در روند مبارزه نداشته است و باعث کنترل یا کاهش قاچاق مواد مخدر و آسیب‌های وارده نشده است، درحالی که این ادعا غیرکارشناسی بوده و تایید نمی‌شود.
– ادعای بی‌تاثیر بودن مجازات اعدام در سال‌های گذشته متکی به هیچ‌گونه بررسی و ارزیابی کارشناسی و مستند نیست، بلکه شواهد عینی متعدد خلاف این امر را اثبات می‌کند.
– اینکه پیشنهاد اصلاح سریع قانون و کاهش مجازات‌های سنگین مانند اعدام شده است از این جهت دارای اشکال است که عوامل موثر در مبارزه با قاچاق مواد و کاهش آسیب‌های آن متعدد و مختلف است و باید مجموع سیاست‌های پیشگیرانه و مقابله با ورود، عرضه و توزیع و تولید مواد مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام ابلاغ شده از سوی رهبری در سال ۱۳۸۵ باید مدنظر قرار بگیرد، در واقع مجموع سیاست‌های پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، کنترل مرزها، جلوگیری از ورود، محل جابجایی و توزیع مواد در کشور، کنترل پیش سازهای تولید مواد و جلوگیری از تولید یا ورود آنان به کشور و سایر اقدامات مقابله‌ای برای مبارزه با قاچاق مواد ضروری است.
– یکی از عوامل متعدد مبارزه با قاچاق مواد و قاچاقچیان اعمال مجازات و آن هم اعدام است، نمی‌توان با نادیده گرفتن سایر عوامل موثر در کنترل قاچاق مواد، صرف مجازات آن هم اعدام را ملاک قرار داد؛ چراکه سایر اقدامات مبارزه و عملیات‌ها برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و اجرای صحیح مجازات‌های مالی و حبس در مبارزه و کنترل قاچاق مواد مخدر نقش داشته است. در نتیجه نمی توان بدون در نظر گرفتن سایر عوامل موثر در پیشگیری و مبارزه، صرف مجازات اعدام را ملاک قضاوت قرار داد.
– قطعا لازم است سایر عوامل در میزان اجرا و تاثیر آنها در نظر گرفته شود. الزاما هیچ کسی با مجازات شدید اعدام موافق نیست و هرگاه بتوان با اتخاذ تدابیر قانونی مناسب با هر عملی و مجازات‌های جایگزین کیفر اعدام را کاهش داد قطعا مورد قبول و پذیرش همه مسئولان ذیربط خواهد بود.
– در حال حاضر اقدام عجولانه در اصلاح قانون و کاهش یا حذف بعضی از مجازات‌ها بدون آنکه از سوی گروهی از متخصصان و کارشناسان اهل فن و با تجربه ابعاد مختلف مبارزه در سالهای گذشته بررسی شود و بدون انجام کارشناسی به طور قطع اصلاح عجولانه قانون به کیفیت موجود دارای آسیب جدی به مبارزه است و این اقدام مشابه آن است که بدون بررسی دریچه های یک سد باز شود و باعث تخریب شهرهای در مسیر گردد. در حالی که هرگونه اقدام دراین موارد نیازمند بررسی کارشناسی و رعایت احتیاط ها و ملاحظات فنی و تخصصی است.
– توصیه به قانونگذاران این است که به کاهش صرف یک مجازات توجه نکنند بلکه لازم است در هر تغییر در قانون، مجازات‌های جایگزین آن به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد منظور و تصویب شود و ضمن آن سایر اقدامات بازدارنده برای آن مد نظر قرار گرفته شود.

No comments:

Post a Comment