Friday, October 7, 2016

رویارویی روسیه با آمریکا بر سر بحران سوریه؛ جنگ سرد جدید در راه است؟


چکیده :روابط آمریکا و روسیه روز به روز تیره تر می شود، نشانه ها حاکی از آن است که دو کشور در آستانه آغاز جنگ سرد جدیدی قرار دارند. بحران سوریه در ماه های اخیر این دو کشور را قدم به قدم به سوی تیرگی روابط سوق داده است. در این میانه در سوریه یک فاجعه انسانی در حال وقوع است....

کلمه- گروه بین‌الملل: روابط آمریکا و روسیه رو‌به‌روز تیره‌تر می‌شود، نشانه‌ها حاکی از آن است که دو کشور در آستانه آغاز جنگ سرد جدیدی قرار دارند. بحران سوریه در ماه‌های اخیر این دو کشور را قدم به قدم به سوی تیرگی روابط سوق داده است. در این میانه در سوریه یک فاجعه انسانی در حال وقوع است.
روسیه از یک سال پیش از رژیم سوریه در برابر مخالفان بشار اسد و همچنین شبه‌نظامیان اسلامگرا پشتیبانی نظامی می‌کند. مسکو و واشینگتن دو هفته پیش بر سر برقراری آتش‌بس در سوریه به توافق رسیدند؛ آتش‌بسی که قرار بود اگر یک هفته نقض نشود، تمدید شود، اما آتش بس دوام نیاورد و پس از نقض آتش‌بس جنگنده‌های سوری و روسی حملات سنگینی علیه مناطق شرقی حلب آغاز کردند. بنا بر اعلام سازمان ملل، در پی حملات یادشده صدها تن دیگر جان خود را از دست دادند. اوضاع انسانی در حلب بسیار وخیم گزارش می‌شود. آنگونه که سازمان ملل می‌گوید، ۲ میلیون نفر در این شهر به آب دسترسی ندارند. رژیم بشار اسد به جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ‌زده از جمله حلب متهم شده است.
روسیه آمریکا را به تهدید دیپلمات ها متهم کرد
حالا دولت روسیه از فشار بر دیپلمات‌های خود در آمریکا ابراز نگرانی کرده، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه، گفته است که سازمان های امنیتی آمریکا تلاش می کند دیپلمات های روسی را به همکاری ترغیب کنند، به گفته ریابکوف، سازمان امنیتی آمریکا حتی در این زمینه متوسل به اهرم‌های فشاری شده‌اند که او آنها را رقت‌‌بار و حقیر توصیف کرد. معاون وزیر امورخارجه روسیه برای نمونه به تهدید خانواده‌‌های دیپلمات‌های روسی در آمریکا اشاره کرده است.
به گفته مقامات روسیه، سازمان‌های امنیتی آمریکا با ایجاد مشکلات مصنوعی و شرایط ساختگی برای دیپلمات‌های روسی مانع از فعالیت معمول آنها می‌شوند. به گزارش دویچه وله، معاون وزیر امورخارجه روسیه دولت آمریکا را متهم کرد که در روسیه دست به فعالیت گسترده جاسوسی می‌زند. به گفته این مقام روسی، آمریکایی‌ها فعالیت‌های جاسوسی خود را تحت پوشش فعالیت‌های دیپلماتیک انجام می‌دهند.
توقف گفت‌وگوهای آتش بس
سه روز پیش وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش به گفت‌وگوهای خود با روسیه برای برقراری آتش‌بس در سوریه پایان می‌دهد. روز دوشنبه ۱۲ مهر وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه ای در باره خاتمه مذاکرات با روسیه برای برقراری آتش‌بس در سوریه، بار دیگر از حملات هوایی روسیه در سوریه انتقاد کرد. از جمله دلایل انتقاد آمریکا به حملات هوایی روسیه کشته شدن ساکنان شهرها و افراد غیرنظامی به‌ویژه در شرق حلب بوده است. در این میان نیروهای سوریه و روسیه بدون وقفه شهر حلب را بمباران کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا دلیل پایان دادن گفت‌وگوهای مستقیم آتش‌بس را ادامه بمباران شرق حلب عنوان کرده است.
جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه گفت: اتخاذ چنین تصمیمی برای ما راحت نبود. او افزود که کشورش همه اقدامات ممکن را برای پایان دادن به خونریزی‌ها انجام داده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت روسیه به قول‌های خود در این زمینه پایبند نبوده است.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته بارها تهدید کرده بود در صورتی که روسیه به قرارهای خود در باره حلب پایبند نماند مذاکرات مستقیم خود با این کشور را متوقف خواهد کرد.
پوتین توافقنامه هسته‌ای با آمریکا را تعلیق کرد
گفتنی است، درست در همان روز رئیس‌جمهور روسیه توافقنامه هسته‌ای با آمریکا برای کاهش ذخایر پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی را تعلیق کرد. پوتین علت تصمیم خود را کنش‌های غیردوستانه ایالات متحده آمریکا علیه ثبات استراتژیک فدراسیون روسیه اعلام کرده است.
ولادیمیر پوتین، روز دوشنبه ۱۲ مهر با امضای حکمی، توافقنامه اتمی با آمریکا در زمینه کاهش ذخایر پلوتونیوم دو طرف را به حالت تعلیق درآورد. در سایت اسناد حقوقی دولت روسیه آمده است که توافق میان دولت فدراسیون روسیه و دولت ایالات متحده آمریکا برای کاهش ذخایر پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی و نیز اینکه با این ذخایر چه باید کرد و همکاری در این زمینه، به طور موقت تعلیق می‌شود.
در حکم امضاشده توسط پوتین آمده است که این تصمیم بر اساس کنش‌های غیردوستانه ایالات متحده آمریکا اتخاذ شده که تهدیدی برای ثبات استراتژیک فدراسیون روسیه به حساب می‌آیند. در این حکم همچنین آمده است که ایالات متحده آمریکا نتوانسته است به تعهدات خود در زمینه نابود کردن ذخایر پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی، که از مفاد این توافقنامه بوده، عمل کند.
آمریکا و روسیه در سال ۲۰۰۰ در زمینه نابود کردن ذخایر پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی به توافق رسیدند. سند این توافقنامه در سال ۲۰۱۰ میان سرگئی لاوروف و هیلاری کلینتون، وزیران خارجه وقت دو کشور، به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه، هر یک از طرفین تعهد کرده بود ۳۴ هزار تن از این ذخایر را نابود کند.
در آن زمان هیلاری کلینتون گفته بود که این میزان از پلوتونیوم برای تولید حدود ۱۷هزار کلاهک هسته‌ای کافی بوده است. روند نابود کردن پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی قرار بود در سال ۲۰۱۸ در هر دو کشور آغاز شود. در این توافقنامه تأکید شده است که روسیه از پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای یا امور پژوهشی و پروژه‌ای و آزمایشی که در ارتباط با چنین کلاهک‌هایی است و همچنین برای هر نوع اهداف نظامی دیگر، استفاده نخواهد کرد.
ریشه توافقنامه های هسته‌ای میان آمریکا و روسیه به بحبوحه جنگ سرد بازمی‌گردد. طی ۴ دهه، توافقنامه‌های متعددی میان دوطرف منعقد شده که به‌دنبال محدود کردن تعداد کلاهک‌های هسته‌ای و موشک‌های استراتژیک دو کشور بوده‌اند.
رویای پوتین برای بازسازی شوروی سابق
ولادمیر پوتین تمایل زیادی برای باز سازی ابرقدرت شرقی سابق را دارد روز گذشته رئیس جمهوری روسیه از احزاب روسیه خواست برای قدرتمندتر کردن بنیه دفاعی و امنیتی کشور متحد شوند.
این سخنان پوتین در کنار اتفاقات کنونی نشانه آماده شدن روسیه برای آغاز جنگ سردی جدید است روسیه یکی از مهلکترین سامانه موشکی خود رادر سوریه مستقر کرده است. بسیاری می گویند این نشان می دهد روسیه آماده مقابله با هر حمله احتمالی در سوریه است.
رئیس جمهوری روسیه روز گذشته در سخنانی در آغاز به کار دومای جدید منتخب روسیه گفت: حق روسیه است که قوی باشد اما روسیه تصمیم ندارد قدرتش را به دیگران تحمیل کند. ما باید قدرتمند باشیم و توانایی‌های دفاعی خود را تقویت کنیم تا بتوانیم از مواضع خود دفاع و منافع ملی خود را تقویت کنیم.
پوتین گفت: زمانی که سیاست‌های خود را تعیین می‌کنیم، در چارچوب حق مشروع خود برای تقویت قدرت دفاعی‌مان حرکت می‌کنیم تا کشوری قدرتمند باشیم اما این قدرت را به دیگران تحمیل نمی‌کنیم.
پوتین گفت: ما باید همیشه به خاطر داشته باشیم که حفظ قدرت روسیه مهمترین امر است و شاید بتوان گفت که شرط کلیدی برای حفظ استقلال و موجودیت روسیه به عنوان یک کشور متحد برای تمام مردمش است. ما هرگز چیزی را به کسی دیکته نکرده و  نمی‌کنیم. قدرت روسیه در درون ماست. قدرت روسیه مردم، سنت و فرهنگ و اقتصاد و منابع طبیعی وسیع و البته نیروی دفاعی ماست اما بدون تردید اصلی ترین قدرت اتحاد مردم است. البته لازم است که توانمندی‌های دفاعی و امنیتی خود را تقویت کنیم و امیدوارم که پارلمان و تمامی جناح‌هایش از این مساله حمایت کنند.
پوتین همچنین بر اهمیت فعال بودن نیروهای سرویس اطلاعاتی کشور تاکید کرد و گفت که آنها باید امنیت مردم را زیر نظر داشته باشند. امروز شرایطی بر جهان حکمفرماست که کار موثرتر و با کیفیت‌تر از سرویس‌های اطلاعاتی را می‌طلبد. ضروری است که فعال و خلاق باشیم.

No comments:

Post a Comment