Wednesday, September 7, 2016

عاصمه جهانگیر جایگزین احمد شهید؛ حقیقت پیرامون محمدعلی طاهری مخفی مانده است


احمد شهید در روز چهارشنبه ۳۱ اگوست ۲۰۱۶( ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ) در حساب تویتر خود، انتخاب عاصمه جیلانی جهانگیر، فعال حقوق بشر اهل پاکستان را به سمت گزارشگر ویژه بعدی در ایران، تبریک گفته واعلام کرد: آماده است در ماه نوامبر این جایگاه را به وی محول کند. عاصمه جیلانی جهانگیر، در بهمن ۱۳۳۰ در پاکستان متولد شد و اکنون ۶۵ سال دارد. خانم جیلانی جهانگیر از سال ۱۹۸۷ تا سال ۲۰۱۱ عضو کمیته حقوق بشر پاکستان بوده است.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، که هیچگاه احمد شهید را بعنوان گزارشگر حقوق بشر به رسمیت نشناخته و اجازه سفر به ایران و تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر در زندانهای ایران را در شش سال گذشته، به وی نداده بود، روز گذشته انتخاب عاصمه جیلانی جهانگیر را نیز «مردود و غیرموجه» خواند.

آقای احمد شهید از ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران مشغول به کار است و در این مدت گزارشهای خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را از راه دور با برقراری ارتباط با افراد در داخل و خارج از ایران و صرفا بر اساس نقل قولها و شنیده ها تهیه کرده و به همین دلیل بعضا اطلاعات درج شده در گزارشهای وی از اعتبار کافی برخوردار نبوده است که از آن جمله میتوان به آخرین گزارش وی در خصوص وضعیت محمد علی طاهری در تاریخ آبان ۱۳۹۴ اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ایران که همواره در نقض حقوق شهروندان خود با کشورهایی همچون چین و عربستان در حال رقابت بوده است و در مواردی همچون تعداد اعدامها به نسبت جمعیت بارها توانسته رتبه اول را در دنیا را از آن خود کند، بارها مدعی شده است که حقوق بشر در ایران به خوبی رعایت می شود. ادعای رعایت حقوق بشر، از اوایل انقلاب، حتی  در زمان اعدامهای گروهی مخالفین در دهه شصت و قتلهای زنجیره ای منتقدان دولت در دهه هفتاد  بر سر زبان دولتمردان جمهوری اسلامی بوده است. محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز هردو مدعی عدم وجود  زندانی سیاسی و عقیدتی در ایران شده بودند.

درباره پرونده حقوق بشر محمد علی طاهری

محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه، که تنها به جرم عقیده و بعنوان یک دگر اندیش و متفکر علمی-معنوی از اردیبهشت ۱۳۹۰ تا دیماه ۱۳۹۳،در شرایط ایزوله و سلول انفرادی در زندان اوین در شرایطی بسیار دشوار بسر میبرده و در زمان حیاتش در اوایل سال ۱۳۹۳، نامه ای خطاب به احمد شهید که به شهناز نیرومنش در امریکا ارسال کرده بود، موارد نقض حقوق بشر علیه خود و دیگر زندانیان را به تفصیل توضیح داده بود وخطاب به احمد شهید اظهار کرده بود که حاضر است به صورت حضوری نیز گفته های خود را تصدیق کند، اما متاسفانه با توجه به عدم امکان سفر گزارشگر ویژه حقوق بشر به  ایران، احمد شهید امکان ملاقات حضوری با آقای طاهری را پیدا نکرد و وی در دی ماه ۱۳۹۳ به شهادت رسید. شهادت محمد علی طاهری در حالی اتفاق افتاد که  پس از انتشار این نامه، به مکانی نامعلوم در خارج از زندان اوین منتقل شده بود و در اثر شکنجه با داروهای اقرار آور و در حال ضعف ناشی از چندین اعتصاب غذای پی در پی رنج میبرده است.

زید رعد، مسئول حقوق بشر سازمان ملل که در واقع مقام بالاتری از احمد شهید را دارد، در مرداد ۱۳۹۴، تقریبا هفت ماه پس از شهادت محمد علی طاهری، با استناد به نقل قولهای وابستگان و وکیل انتسابی -حکومتی اقای طاهری مبنی بر زنده بودن ایشان، از جمهوری اسلامی ایران تقاضای لغو حکم اعدام بنیانگذار عرفان حلقه را کرد که با استناد به نامه دستنویس محمدعلی طاهری برای احمد شهید، وابستگان نامبرده بعلت قرارداشتن تحت فشار نیروهای اطلاعاتی و وکلا بعلت غیر مستقل بودنشان،نظرشان قانونا قابل استناد نبوده است. ازاین جهت، اقدام آقای زید رعد عملا نقض خواسته آقای طاهری بوده و در عمل به کمک جمهوری اسلامی ایران آمد تا بتواند ازدست رفتن محمد علی طاهری و سرنوشت نامعلوم وی را مخفی نماید. بیانیه زید رعد در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ منتشر شد که با مذاکرات اتمی ایران با ۱+۵ و همسویی سیاستهای جهانی با ایران مصادف بود. این بیانیه در آن مقطع زمانی و پس از آن، به مخفی ماندن حقیقت پیرامون این اندیشمند ایرانی کمک کرد، بطوریکه نیروهای اطلاعات سپاه وضابطین قضایی پرونده آقای طاهری که زیر نظر مستقیم رهبر نظام عمل میکنند، فرصت و فضای کافی یافتند تا با استفاده از موقعیت پیش آمده، طرح «حکومتی کردن عرفان حلقه» به منظورمهار ،جهت دهی و ایجاد انحراف در آن را که از سالها قبل برنامه ریزی و دنبال میکردند، پس از حذف اقای طاهری  با انتشاریک ویدئوی چند دقیقه ای مخدوش، چند عکس  دستکاری شده قدیمی و نقل قولهای کتبی و شفاهی  جعلی از نامبرده، دنبال کرده و با در دست داشتن بلندگوهایی در داخل و خارج ازایران، و همراهی وابستگان و وکیل حکومتی، باز هم  از دست رفتن این معلم معنوی را مخفی نگهداشته و به سندسازی و تحریف حقایق پیرامون این اندیشمند معنوی و آموزه های وی بپردازند  و بر تعدادی از شاگردان ایشان که به باور این دروغها تن نداده و با طرح شعار «استاد طاهری کجاست» همچنان خواستار افشای حقیقت هستند، فشار مضاعف وارد سازند.

No comments:

Post a Comment