Tuesday, July 19, 2016

تایید حکم اعدام شهرام احمدی پس از رد شدن دو بار درخواست اعاده دادرسی و تحمل هفت سال زندان






یک منبع آگاه به پرونده شهرام احمدی، زندانی اهل سنت کرد و محکوم به اعدام که در تاریخ ششم تیرماه اعاده دادرسی او از سوی دیوان عالی کشور رد شده و در حال حاضر هر لحظه امکان اجرای حکم اعدام او وجود دارد به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت که «این حکم غیرعادلانه و غیرمتناسب با اتهاماتی است که به او نسبت داده شده،  جز اعترافات خودش که زیر شکنجه گرفته شده دیگر هیچ سند و مدرکی برای اثبات اتهام او وجود ندارد و قاضی در دادگاه توجهی به حرف های او نداشته است.»

این منبع به کمپین گفت:‌«شهرام از مقامات قضایی کشور خواستار برگزاری دادگاه عادلانه است. او اسلحه نداشته، شلیک نکرده پس چرا باید به اتهام محاربه و اعدام محکوم شود. حکم او با کارهایی که انجام داده هماهنگ نیست. حکم شهرام قطعا نباید اعدام باشد.»

شهرام احمدی، زندانی اهل سنت کرد به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه مخالف نظام (سلفی) و چاپ و پخش جزوهای ضد انقلاب به اعدام محکوم شده است. در تاریخ ششم تیرماه ۱۳۹۵ اعلام شد شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور اعاده دادرسی او را رد کرده و پرونده به دایره اجرای احکام برای اجرای حکم اعدام منتقل شده است. این زندانی در حال حاضر در زندان رجایی شهر به سر می برد.

شهرام احمدی، متولد ۱۳۶۶، متاهل و اهل سنندج ششم اردبیهشتم ماه ۱۳۸۸ به همراه دوستش اصغر رحیمی توسط ماموران سپاه پاسداران دستگیر شد. به گفته منابع مطلع به پرونده این جوان ۲۹ ساله، «او در هنگام دستگیری مورد اصابت گلوله های از سوی ماموران قرار گرفت و پس از بازداشت به بیمارستان منتقل شد و بخشی از روده و یکی از کلیه هایش در اثر اصابت گلوله تخلیه شد. شهرام احمدی ۳۴ ماه در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و زنجان بود و پس از آن به زندان اوین و بعد به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.»

چند ماه پس از دستگیری شهرام احمدی، بهرام احمدی نیز در مهرماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. شهرام، بهرام و اصغر رحیمی، دوست دیگری که با شهرام احمدی دستگیر شده بود هر سه به اتهام محاربه محکوم شدند اما حکم اعدام بهرام احمدی و اصغررحیمی در تاریخ هفتم دی ماه ۱۳۹۱ در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد.

شهرام احمدی ۱۷ مهرماه ۱۳۹۱ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام محاربه دادگاهی شد. او تا آن زمان حق دسترسی به وکیل را نداشت و در دادگاه وکیل تسخیری داشت.

این زندانی در تاریخ دوم اردبیهشت ماه ۱۳۹۲  محکوم به اعدام شد. پس از آن وکیلش به حکم اعدام اعتراض کرد و پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد. شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور در مرداد ماه ۱۳۹۴ برای بررسی مجدد این پرونده را به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگرداند اما قاضی مقیسه مجددا حکم اعدام را صادر کرد.

این حکم مجددا با اعتراض وکیل پرونده برای درخواست اعاده دادرسی در شعبه ۴۱ دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار گرفت اما نهایتا در تاریخ ششم تیرماه ۱۳۹۵ اعلام شد این شعبه اعاده دادرسی او را رد کرده و پرونده شهرام احمدی به دایره اجرای احکام برای اجرای حکم اعدام منتقل شده است.

این منبع آگاه با اشاره به بیماری های شدید و نگران کننده این زندانی محکوم به اعدام گفت: «او بیش از ده ماه است که ازعفونت کلیه و گوش رنج می برد و علیرغم تجویز پزشک بهداری زندان و درخواست های مکرر خودش برای درمان به خارج از زندان منتقل نشده است. به او فقط مسکن های آرام بخش می دهند که فایده ای ندارد. شهرام در هنگام بازداشت مورد اصابت گلوله های ماموران قرار گرفت که منجر به تخلیه بخشی از روده و یکی از کلیه هایش شد و در طول این سالها در زندان مورد معاینه دقیق قرار نگرفته است.»

این منبع همچنین با اشاره به شکنجه های این زندانی سنی کرد به کمپین گفت: «او در طی ۳۴ ماهی که در انفرادی بوده تحت شکنجه های فیزیکی و روحی بوده، مثلا چراغ سلولش ۲۴ ساعنه روشن بوده یعنی شب و روز برای زندانی یکسان بوده ، گاهی سلول را آنقدر گرم می کرده اند که احساس خفگی می کرده و گاهی آنقدر سرد که از شدت سرما جز گریه کاری دیگری نمی توانسته بکند. در زمان بازجویی هم کتک بوده و شوک برقی و چیزهای دیگر.»

یک منبع دیگر در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۴ گفته بود: «قاضی مقیسه در ابتدا دادگاه به ایشان گفته بود که تو سه جرم بزرگ داری، یک کردی، دوم سنی هستی و سوم متهم به محاربه‌ای. در نظر قاضی مقیسه کرد و سنی بودن جرم است دیگر چه برسد به اینکه یک کرد سنی، جرم دیگری هم مرتکب شود. دادگاه بیش تر از چند دقیقه طول نکشیده و حتی قاضی اجازه نداده وکیلش به خوبی از او دفاع کند.»

این منبع آگاه درباره فعالیت های او نیز به کمپین گفته بود: «شهرام از سال ۱۳۸۷ همراه با چند نفر از دوستانش در مساجد کردستان به خصوص سنندج کلاس های مذهبی اهل سنت داشت، سخنرانی می کردند، جزو و سی دی های را بین مردم پخش می کردند که در مورد مذهب اهل سنت بدون تحریفات دولت بود. در واقع سعی داشتند درباره مذهب سنت روشنگری کنند. شهرام چند روز قبل از دستگیریش از اداره اطلاعات کردستان اخطار گرفت و در تاریخ ششم اردبیهشت ماه ۱۳۸۸، در روزی که علی خامنه ای به سنندج رفت توسط نیروهای اطلاعات دستگیر شد.»

این منبع همچنین درباره نحوه دستگیری او هم گفته بود: «او و چند نفر از دوستانش پس از نماز غروب از مسجد بیرون می آیند که به خانه هایشان بروند. ماموران سر کوچه مسجد دستور ایست می دهند. شهرام نایستاده اما حرکت دیگری هم مثل دویدن نکرده است فقط به راه رفتن عادی خود ادامه داده، اما ماموران به او شلیک کردند.»

No comments:

Post a Comment