Monday, July 4, 2016



پیام بیت العدل اعظم در مورد محدودیت های اقتصادی وارده بر جامعه بهائی مورخ 23 جون 2016



پیام بیت العدل اعظم در مورد محدودیت های اقتصادی وارده بر جامعه بهائی مورخ 23 جون 2016 

1شهر الرحمه 173
23 ژوئن 2016

ارسال از طریق الکترونیکی

سرکار خانم...
نیوزیلند

دوست عزیزروحانی،
لطفا مطالب ذیل را به آقایان... و... ابلاغ فرمائید. 

در تاریخ12 مه 2016 مکتوب آن یاران گرامی حاوی شرحی درباره محدودیت های اقتصادی وارده بر جامعه بهایی... وسایر نقاط ایران وپرسشهایی در این خصوص به بیت العدل اعظم الهی واصل گشت مقرر فرمودند به شرح ذیل مرقوم گردد. 

توجه شما به مسائل امری وآمادگی شما برای تحمل شداید وبلایا در سبیل امرالله وتصمیم به ادامه اقامت درآن دیار قابل تمجید فراوان است معهد اعلی از معضلات عدیده ای که مغرضین برای احبای ستمدیده... ودیگرشهرها به علت تعطیل کردن محل کسب وکار خود در ایام محرمه بهائی به وجود آورده اند کاملا آگاهند این اقدامات غیر قانونی از طرف بعضی از اولیای امور بدون شک بخشی از طرح موجود برای ایجاد خفقان اقتصادی در جامعه بهایی آن کشور است تا بزعم باطل خویش اراده احبا را تضعیف وعزم راسخ آنان را برای اقامت در ایران متزلزل سازند. 

جهانیان وهم وطنان عزیز شما اکنون بر این نکته واقفند که بهائیان با وجود فشارها وتضییقات گوناگون، به خاطر عقاید روحانی خود وبا توجه به آرمانهای متعالی خویش در راه سربلندی ایران سکونت در وطن را بر جلای آن ترجیح داده و امیدوارند که این اقدام کمکی به ایجاد اجتماعی در آن سرزمین مقدس بر اساس حکم قانون،عدل وانصاف، احترام به حقوق شهروندی ومتمایز به وحدت درکثرت باشند.

بر طبق منشور بین المللی حقوق بشر که به امضای اکثر ممالک از جمله ایران رسیده،آزادی تمسک به اصول اعتقادی ورعایت مستلزمات آن در زندگی روزمره در زمره حقوق شهروندی افراد است حفظ حرمت ایام متبرکه بهائی،تعطیل مشروعات امری وتاسیسات متعلق به آحاد پیروان حضرت بهاالله وعدم اشتغال به کار در این ایام از جمله فرایض اهل بها در سراسر عالم است ورعایت آن درنهایت وظیفه ای است روحانی که هر مومن مخلص فردا ووجدانا موظف به اجرای آن می باشد. در ممالکی که آزادی دین وعقیده محترم شمرده می شود بهائیان با رعایت قوانین مدنی موجود در ایام محرمه از کار خود دست می کشند،همانطور که بعنوان مثال متمسکین به مذهب شیعه در ایران در صورت تمایل با آزادی کامل در ایام تعطیلات مذهبی خود کسب وکار را تعطیل می کنند. 
اجرای این حکم در شرایط فعلی برای بهائیان در ایران شامل نکات ذیل می باشد:

1-مستخدمین بهائی در هر شغلی که هستند و هم چنین دانش آموزان،دانشجویان و دیگر محصلین بهایی، باید از اشتغال به کار در ایام محرمه احتراز نمایند ولی اگر روسای مسئول با این مسئله موافق ننمایند آنوقت با اطاعت کامل و باوجدان آسوده می توانند به انجام وظیفه خود در آن روز ادامه دهند.

2-صاحب کاران بهائی باید کار خود را در ایام محرمه تعطیل کنند حتی اگر کارمندان غیر بهائی داشته باشند ولی اگر این اقدام شرایطی را ایجاد کند که انجام تمهیداتی از قبل برای تامین احتیاجات عموم ضروری باشد،باید در انجام آن بکوشند واولیای انور را از تمهیدات صورت گرفته وقصد تعطیل کردن کار خود مطلع سازند.

3-در موارد استثنایی نهادهای خصوصی متعلق به بهائیان میتوانند در ایام محرمه به کار خود ادامه دهند از قبیل مشروعاتی که خدمات اساسی جامعه را تامین می کنند،به حفظ حیات وصحت نفوس ارتباط دارند، ویا تاسیساتی که مستقیما در زندگی روزمره اجتماع اطراف چنان اثر گذارند که تعطیل کوتاه مدت آنها حتی با انجام تمهیدات قبلی میتواند موجب اختلال امور گردد. در این قبیل موارد احبا مجازند خدمات موسسات خود را ادامه دهند ولیکن شایسته است که بااطلاع ومشورت مسئولین امور میزان کار را به حداقل لازم کاهش دهند. از جمله استثنائات دیگر البته زمانی است که صاحب کار بهائی شریک غیر بهائی داشته باشد واو مایل به کار در ایام  متبرکه باشد که البته مجاز است ولی شریک ودیگر کارمندان بهائی از اشتغال به کار در آن روز خودداری خواهند نمود.

اولیای امور از قرار مسموع در بعضی از شهرها در رابطه با تعطیل کردن اماکن صنفی بهائیان در ایام محرمه خواستار تعهداتی از طرف صاحب کار بهایی شده اند وپیشنهاداتی نیز ارائه داده اند از قبیل تعطیل کردن محل کار یک روز قبل ویک روز بعد از ایام محرمه،روشن گذاشتن چراغ های مغازه بدون داشتن کارمندی برای فعالیت های تجاری،ویا حضور کارمند بدون انجام معاملات. اهل بها که همیشه مشتاق ابراز حسن نیت و آماده انجام امور با انعطاف پذیری کامل هستند البته می توانند در مشورت با دوستان مجرب تعهدات و یا پیشنهاداتی را که مغایر با روح تعلیم بهائی نیست بپذیرند وبا تبادل نظر با دیگران و ملاحظه اوضاع محلی وبدون جلب توجه عمومی تدابیری بیاندیشند بدون اینکه خود را از موهبت رعایت اصول امری در این مورد محروم نمایند. درباره اجازه گرفتن از مسئولین امور برای تعطیل مغازه ها در ایام محرمه که در شرایط دیگری پیشنهاد شده است،اگر قوانین مدون مدنی و صنفی در شرایطی گرفتن چنین اجازه ای را ایجاب می کند،اخذ آن البته لازم ووظیفه فرد بهائی همان خواهد بود که در بند شماره یک فوق در مورد موافقت روسای مدارس ویا محل کار آمده است. ولی اگر لزوم داشتن چنین اجازه ای شامل حال غیر بهائیان نمی شود ودر قوانین موجود نیز پیش بینی نشده است کسب آن لازم به نظر نمی رسد چه که دال بر نوعی دخالت در زندگی روحانی ومعنوی افراد می باشد.
ملاحظه فرمایید که دیدگاه جامعه بهایی نسبت به این وظیفه روحانی فردی دیدگاهی متعادل وحاکی از آن است که بهائیان در حین انجام وظایف خود موظف به رعایت حال اجتماع و مسئولیت های اولیای امور نیز می باشند. لیکن در شرایط فعلی کشور اگر چه اکثریت مردم مسئولین منصف آن سرزمین با رعایت حقوق شهروندی بهائیان موافقند ولی متاسفانه بعضی از متعصبین با مقاصد ثانوی این مسئله را رسیدگی میکنند تا حیات روحانی جامعه قانون مند بهائی را که اطاعت از قوانین مملکتی یکی از اصول آیینش می باشد مختل سازند. اینگونه اقدامات هم با مفاد قوانین جمهوری اسلامی ایران وهم با ضوابط بین المللی مغایرت دارد.
لذا ضروری است که آن عزیزان از طرفی با لحنی محترمانه وخالی از هر نوع کینه این بی عدالتی های  وارده واین نقض حق شهروندی را به اطلاع هموطنان متشخص و صاحب نظر رسانده برای پیدا کردن راه حلی مسالمت آمیز با آنان مشورت وتقاضای کمک نمایند واز طرف دیگر با روشی حکیمانه وبا صبر وتحمل وعلی رغم گوش ناشنوا،با استفاده از مجاری قانونی ودولتی ودر صورت لزوم در مقامات قضایی به دادخواهی خویش ادامه دهند.

در حالی که به پیگیری احقاق حق شهروندی خویش برای رعایت یکی از فرائض دینی فردی یعنی عدم اشتغال به کار در ایام متبرکه هستید باکمال محبت وخضوع،اولیای امور را یادآور شوید که بهائیان در این راه با خلوص نیت وبا صبر وبردباری به کوشش خود ادامه می دهند و اگر این مظالم را در مواردی به گوش ایرانیان وجهانیان وافراد خیرخواه و نیک اندیش می رسانند به این دلیل است که راهی جز آن برایشان باقی نمانده است. مضافا متذکر شوید که اگرچه این اطلاع رسانی برای بعضی احیانا چندان خوشایند نیست ولی راه حل ساده آن در دست مسئولین محترم است:زمانی که این تبعیضات مذهبی نسبت به بهائیان به پایان رسد البته دلیلی برای شکایت به هیچ فرد ومقامی باقی نخواهد ماند. 
رعایت حرمت ایام محرمه وظیفه ای است  فردی وجامعه بهائی نباید در حال حاضر کسانی را که به هر دلیل موفق به انجام این فریضه روحانی نمی شوند مورد سوال قرار دهد بندگان فداکار جمال اقدس ابهی در شهر... ودیگر شهرهای ایران در این ایام دشوار بدون شک به جان ودل خواهند کوشید تا با توکل به قوه کلمه الله وقدرت میثاق و با آگاهی به اینکه درک افراد از مستلزمات رعایت اصول و حکمت متفاوت است ناملایمات را با استقامت سازنده مواجهه نموده وبیش از پیش ودر کمال اتحاد واتفاق به تشویق وحمایت یکدیگر پردازند وبا هم بستگی کامل و تاحدامکان برای رفع زیانهای اقتصادی وارده بر عزیزانی که آماج این ظلم وستم واقع شده اند همت نمایند. معهد اعلی در اعتاب مقدسه اولیا برای موفقیت آن برادران گرامی و همچنین برای رخا وآسایش وحفظ وصیانت همه احبای عزیز آن سرزمین مقدس دعا مینمایند.

با تقدیم تحیات 

دارالانشا بیت العدل اعظم

No comments:

Post a Comment