Sunday, November 12, 2017

اظهارات ضد و نقیض و سردرگمی مسوولان درباره حذف یا حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد



یک روز پس از اظهارات رییس دفتر رییس جمهور مبنی بر  این‌که طبق توافق مجلس و قوه قضاییه، سپنتا نیکنام از این پس در جلسات شورا حضور خواهد یافت، حمیدرضا حاجیبابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت مشکل حضور یا عدم حضور سپنتا نیکنام هنوز حل نشده و باید «از طریق مجازی قانونی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام حل» شود.
حمیدرضا حاجی بابایی روز ۱۸ آبان ماه با انتقاد از بحثها بر سر حذف سپنتا نیکنام گفت: «هنگامی که مردم به فردی رای میدهند و او به عنوان عضو شورای شهر انتخاب میشود بنابراین براساس ملاکی عضو شورای شهر شده و با این حساب، ورود به این مساله درست نیست و باید از موضعی بالاتر به آن نگاه کرد.»
اظهارات حاجی بابایی بیانگر این است که صحبتهای محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور در روز ۱۷ آبان که در آن از توافق «خوب»مجلس با قوه قضاییه در مورد سپنتا نیکنام خبر داد، واقعیت ندارد. واعظی گفته است بر اساس توافق یاد شده قرار است «تا زمانی که قانون تغییر نکند آقای سپنتا نیکنام بتواند مانند دوره قبل به کار خود ادامه دهد.»
رییس دفتر رییس جمهور حتی با اظهار خوشحالی از این توافق گفت: «هم شخص رئیس‌جمهور و هم دولت بحثش این بود که نمی‌توان ناگهانی قانون را تغییر داد هر قانونی که به تایید شورای نگهبان رسید باید از اعتباری برخوردار باشد که همه نهادها روی آن حساب باز کنند.»
یک روز قبل از اظهارات واعظی، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم گفته بود تا اصلاح قانون سپنتا نیکنام در جلسات شورای شهر یزد حضور خواهد داشت و رای دیوان عدالت اداری متوقف خواهد شد.
محمد جواد کولیوند با این استدلال که «تبصره یک ماده ۲۶ قانون شوراها التزام عملی به اسلام را یکی از شرایط ثبتنام در انتخابات شورای شهر عنوان کرده است»  اما «در این قانون سوگند به کتاب آسمانی ادیان دیگر توسط اقلیتها نیز آورده شده است.» گفت سپنتا نیکنام به کار خود برمیگردد.
پیش از این عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و محمدی یزدی عضو شورای نگهبان گفته بودند تصمیم شورای نگهبان بر حذف سپنتا نیکنام به دلیل خلاف شرع بودن حضور یک اقلیت مذهبی در شورای شهر «لازم الاجرا و حتمی» است و حضور او به مصلحت نیست.
محمد جواد کولیوند با اشاره به مذاکرات برای آینده گفت: «جمعبندی مذاکرات به این رسید که قانون باید در این مورد اصلاح شود یا اینکه تبصره مورد نظر حذف شود.» یا: «راه دوم این است که در شهرهای دارای اقلیتهای مذهبی براساس یک حد نصاب معین یک کرسی در شورای شهر به این اقلیتها اختصاص یابد.» او همچنین گفت: «راه سوم هم این است که این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.»
سپنتا نیکنام، شهروند زرتشتی ساکن شهر یزد برای اولین بار در چهارمین دوره انتخابات شهر و روستای ایران (سال ۹۲)در حوزه شهر یزد کاندید شد و با بیش از ۲۰ هزار رای منتخب چهارم این شورا از سوی مردم شد. او مجددا در پنجمین دوره (سال ۹۶) نیز مجددا کاندیدا شد. او هر دو بار در پیامهای تبلیغاتیاش مذهب خود را ذکر کرده بود که زرتشتیزاده است. در دوره اول با مشکلی روبهرو نشد اما در دوره دوم با ابلاغیه احمد جنتی مبنی بر ضرورت حذف یک زرتشتی از شورای شهر و روستا مواجه شد.
سپنتا نیکنام با نزدیک به ۲۲ هزار رای، نفر هفتم منتخب در شورای شهر یزد شد اما علی اصغر باقری، یکی از کاندیداهای شورای شهر یزد و رقیب سپنتا نیکنام که نتوانست در انتخابات رای بیاورد به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. او با استناد به اجرا نشدن ابلاغیه احمد جنتی و این‌که یک غیرمسلمان صندلی شورای شهر یزد را اشغال کرده شکایت خود را مطرح کرد.
در تاریخ ۱۳ شهریور ۹۶ از سوی شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکم تعلیق موقت سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد صادر شد. این حکم عجیب با واکنشهای گسترده‌ای  از سوی مسوولان و مردم همراه بود. شورای شهر یزد علاوه بر ۱۱ عضو اصلی، هفت عضو علی البدل دارد.

No comments:

Post a Comment