Wednesday, November 8, 2017

پیگیری مشکل سپنتا نیکنام در "چارچوب حقوق شهروندی"


معاون اطلاع‌رسانی دفتر روحانی از پیگیری حل این مشکل در راستای قانون اساسی خبر می‌دهد. دفتر آیت‌الله سیستانی هم به این سوال که نمایندگی فردی از اقلیت‌های مذهبی در امور مدنی و اداره شهر ایرادی دارد، پاسخ منفی داده است.



معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر روحانی اعلام کرد که رئیس جمهور حل مشکل سپنتا نیکنام را "در چارچوب قانون اساسی و حقوق شهروندی" پیگیری می‌کند.
پرویز اسماعیلی، در یادداشتی توئیتری نوشت: «با نظر مثبت سران قوا و پیگیری‌های انجام شده، مشکل سپنتا نیکنام از مسیر قانونی در حال حل شدن است.»
عضویت نیکنام در شورای شهر یزد با حکم شورای نگهبان تعلیق شده است. شیخ محمد یزدی، عضو فقهای این شورا، در توجیه این تصمیم گفته که اقلیت‌های مذهبی در شهرهایی که مسلمانان در اکثریت هستند، اجازه دخالت در حکومت را ندارند.
یزدی اضافه کرده که احکام فقهای شورای نگهبان شرعی و قانونی و هر گونه مخالفت با آنها به معنای مقابله با اصل نظام جمهوری اسلامی است.
استفتاء از مرجع تقلید
وبسایت شفقنا در چارچوب بحث‌‌هایی که پس از تعلیق نمایندگی سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد به راه افتاده، از آیت‌الله سیستانی در مورد حقوق اقلیت‌های مذهبی و مشارکت اهل کتاب در امور مسلمانان استفتاء کرده است.
در آغاز پرسش شفقنا آمده است: «اگر غیر مسلمان تعهد دهد که درچارچوب مقررات و قوانین نظام اسلامی عمل کند، آیا انتخاب فردی از اقلیت‌های مذهبی توسط مردم از طریق برگزاری انتخابات در شهرهایی با اکثریت مسلمان و یا بر عهده گرفتن  نمایندگی مردم توسط او جهت انجام امور مدنی و اداره شهر و امثال آن، خلاف شرع مقدس اسلام است؟»
دفتر استفتاء این مرجع تقلید شیعه در قم در پاسخی کوتاه نوشته است: «مجرد استفاده از مهارت‌های غیرمسلمان حرمت ندارد.»
فقهای شورای نگهبان پس از دو دهه از اجرای قانون انتخابات شوراها، تبصره یک ماده ۲۶ این قانون، که عضویت شهروندان اقلیت‌های مذهبی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی در شوراهای شهر و روستا را ممکن می‌کند مغایر موازین شرعی تشخیص داده‌اند.
تصمیم شورای نگهبان در مورد سپنتا نیکنام، شکافی تازه میان فقهای شورای نگهبان و  گروه‌های میانه‌روتر ایجاد کرده است. در یک طرف این بحث، احمد جنتی، محمد یزدی و صادق لاریجانی قرار دارند و در طرف دیگر نمایندگان مجلس و برخی اعضای کابینه.  اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس دهم، اعلام کرده که روحانی و رئیس دفتر او از تعلیق سپنتا نیکنام ابراز ناراحتی کرده و پیگیر رفع تعلیق هستند.
غلامعلی سفید، استاندار سابق و رئیس شورای شهر یزد برکناری سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد را "برخلاف آزادی و دین‌داری" دانسته و تهدید کرده که در صورت حل نشدن این بحث، کناره‌گیری می‌کند.
سپنتا نیکنام در دوره قبلی نیز عضو شورای شهر یزد بوده و در انتخابات سال ۹۶ در حالی با ۲۲هزار رای مردم یزد به شورای شهر راه یافته که شمار زرتشتی‌های شهر ۳۰۰۰ نفر است.

No comments:

Post a Comment