Wednesday, November 1, 2017

بازداشت شماری از فعالان مجازی به اتهام تشکیل «کمپین مراسم روز کوروش»



وزارت اطلاعات اعضای یک گروه را به دلیل ایجاد کمپین مراسم روز کوروش و کمپین بازگشت شاهزاده در شبکه های مجازی دستگیر کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، وب‌سایت‌های وابسته به نهادهای امنیتی ایران روز جاری اعلام کردند وزارت اطلاعات اعضای یک گروه را که در فضای مجازی و با هدف بزرگداشت روز کوروش دعوت به برگزاری تجمع کرده بودند، دستگیر کرده است.
همچنین فیلمی از اعتراف‌های اجباری تعدادی از افراد دستگیر شده نیز منتشر شده است.
در این فیلم، این افراد اعلام کردند که در فضای مجازی «کمپین بازگشت شاهزاده» و کمپینی را درباره روز کوروش تشکیل داده اند.
در رسانه های داخلی عنوان شده است که «منابع خارجی» این افراد را «هدایت» می کردند.
روز یکشنبه هفتم آبان در ایران، به طور غیررسمی «روز کوروش بزرگ» نامیده می‌شود و در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره تلاش نهادهای امنیتی برای جلوگیری از مراسم این روز در پاسارگاد در استان فارس منتشر شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس، روز جمعه ۵ آبان اعلام کرد که جاده مرودشت – سورمق آباده در روزهای شنبه و یکشنبه ششم و هفتم آبان به دلیل «تعمیرات» مسدود است.
این جاده مسیر اصلی منتهی به آرامگاه کووروش و بخشی از بزرگراه شیراز – اصفهان است.
محوطه باستانی پاسارگاد در فاصله حدود ۱۳۵ کیلومتری شیراز و در فاصله سه کیلومتری جاده آسفالته شیراز به آباده قرار دارد.
به گفته منابع محلی، نهادهای امنیتی در حال میله زدن به دور پاسارگاد، مقبره کوروش هستند تا از تجمع مردم در این مکان جلوگیری کنند.
در روزهای گذشته همچنین در شبکه‌های اجتماعی فیلم هایی از اعزام ده‌ها خودروی ضد شورش نیروی انتظامی به منطقه پاسارگاد منتشر شده است.
از سویی دیگر شماری از شهروندان پیامک‌هایی را دریافت کرده است که در آنها نسبت به تجمع دوباره در منطقه پاسارگاد هشدار داده شده است.
سال گذشته تجمع‌کنندگان در پاسارگاد، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند که به دنبال آن شمار کثیری بازداشت و به حبس محکوم شدند.
از دیگر شعارهایی که تجمع‌کنندگان در این روز در پاسارگاد سر دادند، شعار «شاهزاده، تولدت مبارک» بود که به روز نهم آبان، روز تولد شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد ایران اشاره داشت.

No comments:

Post a Comment