Friday, November 10, 2017

استانداری فارس: «۷ آبان جعلی است»/ بازداشت دستکم ۱۲ تن



معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس اعلام کرد که قرار است یک روز مشخص و ثبت شده را به نام روز کوروش مطرح شود؛ او همچنین از دستگیری ۱۲ نفر در مناسبت ۷ آبان سال جاری خبر داد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری راه اندازی کارگروه علمی و اجرایی روز کوروش گفت: «هیچگونه سند و تاریخی در خصوص ۷آبان  و روز کوروش وجود ندارد و نام گذاری این روز از جانب معاند و به خصوص سلطنت طلبان انجام شده است.»
وی افزود: «به همین دلیل نامه نگاری با ریاست جمهوری انجام شد و همچنین در شورای فرهنگ عمومی نیز مطرح شد که کارگروهی اجرایی و پژوهشی متشکل از فرهیختگان علمی، پژوهشی و مذهبی تشکیل شود تا بتوانیم یک روز مشخص و ثبت شده را به نام روز کوروش مطرح کنیم.»
مسئول کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش در نهایت تاکید کرد: «۱۲ نفر از سرکرده های اصلی که ماموریت خرابکاری داشتند با توجه به اشراف اطلاعاتی کامل دستگیر شدند.»
روز یکشنبه هفتم آبان در ایران، به طور غیررسمی «روز کوروش بزرگ» نامیده می‌شود و در سال جاری چند از چند روز پیش از این تاریخ گزارش‌هایی درباره تلاش نهادهای امنیتی برای جلوگیری از مراسم این روز در پاسارگاد در استان فارس منتشر شد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس، روز جمعه ۵ آبان اعلام کرد که جاده مرودشت – سورمق آباده در روزهای شنبه و یکشنبه ششم و هفتم آبان به دلیل «تعمیرات» مسدود است.
نهادهای امنیتی با میله زدن به دور پاسارگاد، مقبره کوروشاز تجمع مردم در این مکان جلوگیری کردند.
از سویی دیگر شماری از شهروندان پیامک‌هایی را دریافت کردند که در آنها نسبت به تجمع دوباره در منطقه پاسارگاد هشدار داده شد.
سال گذشته تجمع‌کنندگان در پاسارگاد، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند که به دنبال آن شمار کثیری بازداشت و به حبس محکوم شدند.
از دیگر شعارهایی که تجمع‌کنندگان در این روز در پاسارگاد سر دادند، شعار «شاهزاده، تولدت مبارک» بود که به روز نهم آبان، روز تولد شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد ایران اشاره داشت.

No comments:

Post a Comment