Friday, September 8, 2017

گزارشگر ویژه حقوق بشر: تبعیض گسترده علیه اقلیت‌های مذهبی در ایران وجود دارد

تبعیض گسترده علیه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی، سرکوب فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران… در کنار آمار بالای اعدام از مواردی است که انتقاد خانم جهانگیر را به دنبال داشته است.



به گزارش «محبت نیوز» عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، گزارش جدید خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرده و در آن به برخی نکات مثبت و منفی در این زمینه اشاره کرده است. با این همه،‌ وی تاکید کرده که چالش‌های جدی حقوق بشری در ایران همچنان ادامه دارند.
جهانگیر گفته است “نبود یک نظام قضایی مستقل، به‌ویژه دادگاه‌های انقلاب، وضعیت وخیمی در ایران ایجاد کرده است”.
او در عین حال گفته است برخی تحولات جدید در ایران می‌تواند تغییرات مثبتی در زمینه حقوق بشر رقم بزند.
گزارشگر ویژه حقوق بشر گفته است در ایران همچنان بازداشت‌های خودسرانه ادامه دارد و افراد به واسطه اعمالی که بخشی از حقوقشان است مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.
تبعیض گسترده علیه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی، سرکوب فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجویی و سندیکایی و هنرمندان، شکنجه، در کنار آمار بالای اعدام از مواردی است که انتقاد خانم جهانگیر را به دنبال داشته است.
پیش از این، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گزارش جدید عاصمه جهانگیر را «مجموعه‌ای از اطلاعات نادرست و پیش‌داوری‌های ناصواب» خوانده و گفته بود که تهران این گزارش و مأموریت خانم جهانگیر را «به رسمیت نمی‌شناسد».
این گزارش اگرچه همان زمان انکار و واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت، اما خانم جهانگیر در مصاحبه‌ای که با رادیو فردا داشت عنوان کرد که تهران نتوانسته به گزارش او هیچ ایراد مستندی وارد کند.
گفتنی است ایران به عاصمه جهانگیر و احمد شهید گزارشگر قبلی سازمان ملل اجازه ورود نداده است.

No comments:

Post a Comment