Sunday, September 17, 2017

تبعیض علیه مسیحیان و یهودیان در ایران بصورت سازمان‌دهی شده پنهان می‌شود

نمایندگان اقلیت‌های دینی در ایران به خصوص مسیحیان و یهودیان به جای طرح مطالبات آنها رو به مدیحه سرایی و تملق‌گویی صاحبان قدرت آورده‌اند.



به گزارش «محبت نیوز» شیخ مصطفی علما، نماینده علی خامنه ای در کرمانشاه در اظهاراتی مدعی شده در احکام اسلام هیچ فرقی بین مسلمان، مسیحی و کلیمی نیست و همه ادیان با یکدیگر برابرند».
نماینده علی خامنه‎ای این ادعا را در دیدار با سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از کلیمیان بیان کرده و گفته «حضرت موسی همواره پیروانش را به تقوی و دینداری دعوت می‌کرد و اگر جامعه کلیمیان با توجه به فرامین او عمل کنند می‌توانند شاهد رشد، ترقی و پیشرفت خود باشند».
در این دیدار مره‌صدق نیز گفته اقلیت‌های مذهبی و به ‌خصوص کلیمیان هرچه به رهبری و ولایت فقیه نزدیکتر می‌شویم احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کنیم.
او با بیان اینکه این امنیت و آرامش مدیون صلابت و ابهت نظام جمهوری اسلامی و در رأس آن هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب است، گفته عُمر علی خامنه‎ای را «با برکت» و وجود او را «از الطاف الهی» دانسته است.
بحث اینکه جامعه مسیحیان و کلیمیان در ایران با چه محدودیت‌ها و تبعیض‌هایی روبه رو هستند بارها مطرح شده است.
اقلیت‌های دینی در ایران هرجا که پای وظایف و مسوولیتی شهروندان در برابر دولت‌ها در میان باشد مثل پرداخت مالیات و رعایت قانون و بایدها و نبایدهای حکومتی هم سطح اکثریت مسلمان جامعه ایران دیده می‎شوند، اما آنجا که مربوط به برخورداری از حقوق مساوی در جامعه است حق آنها ضایع می‎شود و مورد تبعیض قرار می‌گیرند. به عنوان مثال همچنان که یک شهروند مسیحی و یهودی موظف است خدمت سربازی دو ساله‏‌ی خود در ایران را طی کند، اما به کارگیری آنها نه تنها در پُست‌های مدیریتی وزارتخانه‎ها و سازمان‌ها سهمی ندارند بلکه استخدام آنها در بعضی نهادها دولتی و انتظامی و نظامی ممنوع است.
از این تاسف‏ بارتر آنجاست که نمایندگان این اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها تریبونی که امکان رساندن نیازها و مطالبات اقلیت‎های دینی را به گوش مسوولان کشور دارند، نه تنها به مسوولیت ذاتی خود که وکالت شهروندان است عمل نمی‌کنند، بلکه با نادیده گرفتن بسیاری تبعیض‌ها به مراتب در تملق‌گویی و چاپلوسی، گوی سبقت را از دیگر مسوولان کشور می‎ربایند و مدیحه گویی می‌گویند.
ادبیات مدیحه گویی مره صدق در دیدار با نماینده خامنه‎ای در کرمانشاه که در سال‌های گذشته در مورد دیگر نمایندگان اقلیت‎های دینی هم دیده شده، گره گشای جامعه کلیمیان و مسیحیان نبوده است.
مشکلات اقلیت‌های دینی در ایران علاوه بر تمام دردسرهایی که عموم شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مسائل دیگری هم هست که چیزی جز تبعیض نیست، اما به نظر می‎رسد نمایندگان آن‌ها سعی می‌کنند مطالبات آنها را نادیده بگیرند.
اثر این نادیده گرفته شدن آنهم توسط خودی‌ها این است که دائم از تریبون‌های عمومی کشور اعلام شود «ایران بهشت اقلیت‎های دینی است».
همچنان که “مرتضی موسوی جاجرمی” در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد گفته بزرگترین دستاورد نظام حاکمیت مردم سالاری دینی است و گفته هم اکنون ۱۰ هزار یهودی در ایران زندگی می‎کنند و علاوه بر آن‌ها اقلیت‌های دینی دیگری نظیر مسیحیان در کمال امنیت زندگی می‎کنند و آن ها در مجلس نماینده هم دارند.
اینکه عنوان می‎شود ۱۰ هزار یهودی در ایران زندگی می‌کنند حاکی از آن است که کمیت حضور آنها در ایران برای نظام موثر است نه کیفیت زندگی آنها.
حدود دو سال پیش همایون سامیه نجف آبادی، رییس انجمن یهودیان تهران، گفته بود «سرکوب وجود ندارد ولی محدودیت‌هایی هست». او تاکید کرده بود فقرای زیادی در میان یهودیان ایران وجود دارند.
آمار تعداد فقرایی که در بین مسیحیان زندگی می‌کنند هم کم نیست و بسیاری از خانواده‎های ارمنی و آشوری در ایران به دلیل اینکه فرزندانشان برای پیدا کردن کار و زندگی بهتر از ایران مهاجرت کردند از هم پاشیده است.
نادیده گرفتن حقوق مسیحیان و کلیمیان در ایران روز به روز بیشتر سازماندهی می‌شود زنجیره‌ای از نهادهای امنیتی، دینی و تبیلغاتی به کمک نمانیدگان اقلیت‌ها که به حکومت وابسته هستند آن را اداره می‌کنند.

No comments:

Post a Comment