Tuesday, September 12, 2017

همسران زندانیان در معرض شدیدترین آسیب‌های اجتماعی



مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، شرایط کنونی حاکم برخانواده های زندانیان این استان را نگران کننده عنوان کرد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، ظفر پریسای، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: وقتی‌که میگوییم ۴۲ درصد زندانیان در کهگیلویه و بویراحمد معتاد هستند نباید تنها به خود فرد زندان رفته نگاه کنیم و همسر و فرزندان این زندانی را نیز در نظر بگیریم.
وی بابیان برخی آسیب‌های اجتماعی در شرایط موجود جامعه و واقعیت‌هایی که اکنون قابل‌لمس و مشاهده هستند، اظهار داشت: همسران زندانیان بیشترین آسیب را از آسیب‌های اجتماعی متحمل می‌شوند.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزود: اکنون نمی‌توانیم به برخی آسیب‌های‌اجتماعی که همسران معتادان زندانی به آنها گرفتار هستند اشاره‌ای بکنیم اما این را بدانید که روزانه بر شدت این آسیب‌ها افزوده و توان مقابله به آنها از سوی خانواده‌های زندانیان نیز کمتر می‌شود.
پریسای با اشاره به برخی آمارهایی که قابل‌انتشار نیستند هم بیان داشت: آمارهای موجود در مراکز بهداشتی کهگیلویه و بویراحمد دقیق و متأسفانه روند آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌های زندانیان این استان به‌ویژه زندانیان معتاد نگران‌کننده و سیر صعودی دارد.
وی گفت: همه ما وضعیت سخت اقتصادی حاکم بر جامعه را می‌دانیم و وقتی فردی بیرون از زندان و در کمال آرامش و سلامتی شرایط سخت اقتصادی را می‌گذراند چه انتظاری از خانواده زندانی دربندی که معتاد هم هست وجود دارد؟
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد از سردرگمی خانواده‌های زندانیان به‌ویژه همسران زندانیان معتاد در این استان اظهار تأسف کرد و یادآور شد: ناگفته‌های بسیاری از وضعیت بغرنج این خانواده‌ها براساس پژوهش‌های صورت گرفته وجود دارد اما امکان انتشار این آمارها از سوی ما امکان‌پذیر نیست.
پریسای افزود: اگر از روند صعودی آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه خانواده‌های زندانیان کهگیلویه و بویراحمد کاسته نشود تا پنج سال آینده به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از آسیب‌های اجتماعی کم کرد.
وی ایجاد بسترهای اشتغال برای زندانیان و یا خانواده‌های آنان در حوزه‌های مختلف را یک ضرورت خواند و تصریح کرد: وقتی جوانی بیکار در یک خانواده معتاد وجود داشته و از سویی پدرش در زندان بوده و کسی هم وی را کمک نکند بدون شک دست‌به‌کارهایی چون سرقت و ناامنی می‌زند.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسئولان تصمیم‌گیر باید زمان را برای فراهم کردن بسترهای اشتغال‌زایی زندانیان و یا خانواده‌های آنان از دست ندهند که اگر این زمان از دست برود قابل جبران نخواهد بود.
پریسای، جایگزین کردن مجازات جدید به‌جای حبس‌ها را نیز یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی زندانیان و خانواده‌های آنان برشمرد.
وی گفت: اگر جایگزین‌های حبس تعریف و اجرایی شود بدون شک هم از آمار نگران‌کننده زندانیان جلوگیری شده و هم آسیب‌های اجتماعی به حداقل‌ها می‌رسد.

No comments:

Post a Comment