Monday, September 11, 2017

انتقاد نماینده علی خامنه‌ای از عدم استقبال مردم و مسوولان از مسابقات قرآن

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفته «قلب آدمی به درد می‌آید وقتی برای یک جشنواره مردم و مسوولان حضور پرشور دارند ولی برای مسابقات قرآن نه».


به گزارش«محبت نیوز» روند فاصله گرفتن مردم از دین در ایران با وقوع انقلاب اسلامی و در همان سال‌های نخستینی که انقلابیون تلاش می‌کردند، آنچه در باورهای مکتبی خود داشتند در گوشه گوشه‎ی جامعه ایران پیاده کنند، آغاز شد.
صرف کردن میلیاردها تومان بودجه برای بسط دین در جامعه و شهروندانی که زیر سایه‌‏ی «دین حکومتی» روز به روز فقیرتر می‎شدند روند دور شدن آنها از دستگاه روحانیت را تسریع کرد که امروز به تدریج آثارش را در جامعه‎ی جوان ایران به اشکال مختلف نشان می‌دهد.
تقابل با حکومت در موضوع حجاب، استفاده از آنتن‎های ماهواره، مُد و از آنها گسترده‎تر سبک زندگی تغییراتی بود که در جامعه بروز کرده بود و برخوردهای پلیسی تنها راه برای مقابله با آن بود.
مردم گوششان از موعظه ها‎ی روحانیون منبر نشین پُر شده بود و مطالبات جدیدی داشتند که این مطالبات خود را در شکل‌های مختلف نشان می‌داد. بعضی دین را بوسیدند و کنار گذاشتند، بعضی هم ترجیح دادند مسیر دیگری را برای معنویات خود انتخابات کنند و خیل گسترده‎ای از آنها نیز به مسیحیت گرویدند.
در روزهای اخیر امام جمعه ارومیه با انتقاد از عدم حضور مردم و مسوولان استان در مسابقات سراسری قرآن گفته عدم استقبال از مسابقات مایه شرمساری است و من از مسوولان و مردم به دلیل عدم حضور در این مسابقات گله‌مندم.
عدم استقبال شهروندان در ایران از برنامه‌های دینی و قرآنی موضوع تازه‌ای نیست. نه تنها آنهایی که میانه‎ای با امورات دینی ندارند، بلکه بسیاری از شهروندان متدین هم ترجیح می‌دهند امورات مربوط به دین را شخضی دنبال کنند تا اینکه زیر چتر حکومت باشند.
سیدمهدی قریشی نماینده علی خامنه ای در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ارومیه گفته «قلب آدمی به درد می‌آید وقتی برای یک جشنواره مردم و مسوولان حضور پرشور دارند ولی برای مسابقات قرآن که برای پاسداشت قرآن تنها معجزه باقی مانده از پیامبران الهی برگزار می‌شود، بی‌اعتنایی کرده و شرکت نمی‌کنند».
او تاکید کرده، ما در برابر اعمال و رفتارمان باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشیم و مسوولان باید در قیامت به دلیل سبک شمردن قرآن پاسخگو باشند و بدانند که در این دنیا نیز مردم اعمال و رفتار‌شان را با حضور در چنین مراسم سنجیده و به آنان نمره دینی می‌دهند.
به گفته‎ی او «این مسابقات که شاید سال‌ها طول بکشد تا دوباره در شهر و استان برگزار شود می‌توانست فرصتی برای نشان دادن این امر باشد که مردم و مسئولان ما قرآنی بوده و به آن ارزش زیادی قائل هستند آذربایجان غربی و شهر ارومیه ظرفیت قرآنی بالایی دارد و بسیاری از شخصیت‌های قرآنی کشور از همین استان به پا خواسته‌اند اما عدم استقبال مردم و مسوولان از مسابقات قرآنی جای تأسف دارد».
یکی از دلایل کاهش استقبال مردم از دین با نسخه‏‌ی حکومتی فساد گسترده مسوولان و رهبران دینی در ایران است. حجم گسترده‎ای از بی‎عدالتی، اختلاس، پولشویی و فساد مالی و رانت از سوی آنهایی که خود را زیر چتر دین می‌دانند در بین مردم نوعی دین زدگی ایجاد کرده است.
در این بین اتفاقاتی نظیر رسوایی آزاده نامداری و یا مداحان حکومتی و یا تجاوز سعید طوسی به شاگردانش باعث فروریختن بسیاری از باورهای دینی در جامعه شد.
او که قاری برتر قرآن و محبوب علی خامنه‎ای بود به شاگردانش تجاوز می‌کرد و پس از افشای این ماجرا قوه قضاییه به جای پیگیری موضوع سعی در پاک کردن صورت مسئله داشت. قوه‎ای که رییس آن یک روحانی است که خود در سردادن فریاد وااسلاما یک سر و گردن از دیگران بالاتر است، اما متهم به فساد مالی است.

No comments:

Post a Comment