Friday, September 8, 2017

ادعاهای تکراری در مورد آزادی مسیحیانِ ایران/ دیدار وزیر ارشاد با وزیر خارجه واتیکان

صالحی در حالی از وضعیت مطلوب اقلیت‌های دینی به نماینده پاپ گزارش‌های خلاف واقع می‌دهد که گمان می‌کند جهانیان چشمشان به وضعیت مسیحیان در ایران بسته است.



به گزارش «محبت نیوز» سیدعباس صالحی وزیر ارشاد دولت دوازدهم، روز چهارشنبه ۱۵ شهریور با «پل گالا گر» وزیر امور خارجه واتیکان دیدار کرد و گفته «امنیت شخصی» و «مذهبی» ادیان توحیدی و الهی در ایران با توجه به شرایط منطقه بسیار مناسب است و مسیحیان، یهودیان و ارامنه در کنار مسلمانان ایرانی در کشور به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کنند.
او مدعی شده، خصلت تساهل و مُدارای جامعه ایرانی و «سیاست رهبری» در ایران به گونه‌ای است که می‌توان مدعی شد ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که در آن همه ادیان الهی در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کنند.
صالحی با اشاره به سابقه حضور مسیحیان در ایران، تاکید کرده، این سابقه طولانی است و مسیحیان پیش از اسلام در ایران حضور داشته اند و هم اکنون نیز مسیحیت جزو ادیان رسمی کشور محسوب می شود. تعدادی از کلیساهای تاریخی و مقدس مسیحیان نیز در ایران است.
او در بخشی از اظهارات خود در مورد همزیستی خوب جامعه ایرانی و مسیحیان «مدارای ایرانی» اشاره کرده و گفته در تهران حدود ۴٠ کلیسا وجود دارد و انجمن‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، هنری و رسانه‌های مختلف مکتوب و غیر مکتوب از آن‌ها وجود دارد و از این طریق به فعالیت‌های مذهبی، شهروندی خود می‌پردازند.
همچنین مدعی شده جامعه مسیحی در ایران سهم مهمی دارند و مورد احترام هستند. خوشحالم آزادی‌های فقهی و قضایی نیز برای مسیحیان در ایران وجود دارد.
این از معدود ملاقات‌هایی بود که وزرای ارشاد ایران با نمایندگان و مقام‌های ارشد واتیکان داشتند و صالحی برای نشان دادن چهره‎ای شفاف و آزاد از حکومت سنگ تمام گذاشت.
طرح این ادعا که «جامعه مسیحی در ایران سهم مهمی دارند» درحالی‌ است که یکی از اصلی‌ترین انتقادها به دولت حسن روحانی این بود که چرا از هیچ اقلیت دینی در کابینه‎ی خود استفاده نکرده است. یا چرا مسیحیان و اقلیت‌های دیگر دینی که طبق قانون اساسی رسمی شناخته می‎شوند از داشتن بعضی مشاغل محروم‌اند و اجازه استخدام ندارند.
هیچ دولتی به اندازه روحانی ادعا نکرد که سعی دارد تبعیض علیه اقلیت‌های دینی و قومی را کاهش دهد و هیچ دولتی به اندازه‎ی او بر طبل حمایت از حقوق زنان نکوبید، اما در کابینه دوم خود به هیچ یک از تعهداتی که در ایام انتخابات داده بود و با آنها رای جمع کرد، عمل نکرد.
صالحی در حالی از وضعیت مطلوب اقلیت‌های دینی به نماینده پاپ گزارش‌های خلاف واقع می‌دهد که گمان می‌کند جهانیان چشمشان به وضعیت مسیحیان در ایران بسته است.
دستچین کردن گروهی خودی از بین ارامنه و آشوریان و کلیمیان و قرار دادن امکانات در اختیار آنها برای سر و سامان بخشیدن به ویترین خوش رنگ و لعاب از چهره نظام در مورد رفتار با اقلیت‌ها نمی‌تواند خلاء و ضعف عمیق و ایدئولوژیکی که در ایران به صورت سیستماتیک در مورد اقلیت‌های دینی و قومی پیاده می‎شود را بپوشاند.
وزیر ارشاد مدعی شده ارامنه آزادنه به فعالیت‌های مذهبی می‌پردازند، اما اینکه کلیساها اجازه ندارند در ساعات نیایش و مراسم پرستش فارسی زبانان را به داخل راه دهند و یا به زبان فارسی برنامه داشته باشند را به گوش واتیکان نمی‎رساند.
حتی در بین ارامنه و آشوریانی که در ایران به عنوان نماینده مجلس انتخاب می‎شوند گردش شغلی وجود ندارد و همواره طیفی خاص قدرت را در دست دارند. آنها هم به سبب آنکه مبادا نفوذ یا جایگاه خود در نظام را از دست بدهند حتی در مواقعی که حق قانونی اعتراض دارند هم سکوت می‌کنند.
هنوز زمان زیادی از انتخابات شوراهای شهر و روستا نگذشته که شورای نگهبان دستور به رد صلاحیت گسترده اقلیت‌های دینی داد. اینها مسائلی نیست که از چشم نهادهای بین‎المللی دور باشد.

No comments:

Post a Comment