Wednesday, September 27, 2017

تاکید “علی خامنه‎ای” و حوزوی‌ها به زوری بودن اسلام و بهشت با محور دانشگاه‌ها

خامنه‎ای رهبر جمهوری اسلامی در آستان سال تحصیلی جدید به نهادهای دینی و پلیسی برای افزایش فشار به شهروندان در زمینه حجاب و عفاف چراغ سبز نشان داد.
به گزارش «محبت نیوز» رهبر جمهوری اسلامی در دیدار اخیرش با اعضای مجلس خبرگان تاکید کرده که فرستادن زوری مردم به بهشت یک وظیفه اسلامی است، از طرفی همزمان با شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها بار دیگر حوزویان و صاحبان قدرت و تریبون در نهدهای دینی نگرانی خود از وضعیت دانشگاه‌ها را اعلام کردند.

شیخ محمدمهدی ماندگاری، از سخنرانان و اساتید حوزه علمیه قم با بیان اینکه اکنون برخی از دانشگاه‌ها به سالن‌های مد تبدیل شدند، گفته ظرفیت دانشگاه‌های کشور به اندازه‌ای است که اگر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها صورت گیرد، مشکلی در روند تحصیلی به وجود نمی‌آید و با این کار رشد تحصیلی دانشجویان را شاهد خواهیم بود.
او در سخنرانی خود خواسته دانشگاه‌های کربلایی و عاشورایی باشد و هشدار داده «اینکه این واقعه در برخی از افراد تأثیر نمی‌گذارد، به این دلیل است که آنها از گناه نمی‌گذرند، گوش دادن به موسیقی حرام زمینه‌ساز انجام گناه است، هر موسیقی که انسان را به یاد مجالس گناه بیندازد حرام است و مجوز وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما ملاک حلال بودن یا حرام بودن یک موسیقی نیست».
جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس خود همواره از محیط دانشگاه‌ها نگران بود زیرا دانشجویان با افزایش سطح آگاهی و معلومات علمی خود آنچه را در حوزه‎های علمیه به عنوان شرع و احکام آموزش داده می‎شود و حکومت سعی در ترویج آن دارد به حساب نمی‎آوردند. از طرفی دانشگاه‌ها خط مقدم حرکت به سوی جامعه باز و سکولار است و مسیر حرکت نادرست در مقابل منافع حوزه قرار دارد. از همه اینها مهمتر تقابل سیاسی و اجتماعی دانشگاه‌ها با منافع کلان حکومت بود. بزرگترین اعتراضات و جنبش‌های تحول‎خواه از دل دانشگاه‌های ایران بوده و نظام از این مسئله بیم دارد.
در واقع روحانیون تلاش می‌کنند مسیری را که فکر می‌کنند مسیر صحیح برای رسیدن به خدا و بهشت است به خورد دانشجویانی بدهند که با دروس علمی و آکادمیک در ارتباط هستند.
چند روز پیش (۳۰ شهریور ۱۳۹۶) علی خامنه‎ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان درباره مسئله‏ «تدیّن مردم» سخنرانی کرد و گفت: ما می‌خواهیم مردم متدیّن بشوند. این حرف گاهی تکرار شده که «ما مردم را نمی‎خواهیم بِزور به بهشت ببریم»؛ خب این به نظر ما یک تعبیر صحیحی نیست، تعبیر مغالطه‌آمیزی است. هیچ‌کس بِزور کسی را به بهشت نمی‌خواهد ببرد امّا بایستی ما راه بهشت را به روی مردم باز کنیم، مردم را تشویق کنیم. اصلن پیغمبران برای این آمدند؛ آمدند که مردم را به بهشت ببرند، نگذارند مردم به جهنّم بروند؛ اصلن تمام ارسال و انزال کتب و این‌همه زحمت و مجاهدت برای این بوده که نگذارند مردم دچار جهنّم بشوند. این وظیفه‌ی ما است، باید این کار را انجام بدهیم، مردم باید متدیّن بشوند؛ در این شکّی نیست. البتّه از طریق درست و به شکل درست. این‌هم که حالا کسی بگوید «در اسلام در این زمینه زور وجود ندارد» حرف درستی نیست؛ [پس] این حدود شرعیّه چیست؟ این «فَاجْلِدُوا… مِائَهَ جَلدَه»(۶) یا «فَاجلِدوهُم ثَمانینَ جَلدَه»(۷) پس چیست؟ اینها همان زور است».
به طور طبعی وقتی با چراغ سبز رهبر فرستادن شهروندان به بهشت زوری می‎شود فشار به جامعه برای حجاب اجباری و ترویج سبک زندگی اسلامی سازماندهی شده پیاده می‎شود و مقابله با بسیاری مسائل دیگر نظیر مد و شیک‌‎پوشی با فرمان آتش به اختیار رواج پیدا می‌کند و در پیشانی این فشارها دانشگاه‌ها هستند که بیشترین آسیب را می‎بینند. در شرایطی که بسیاری از اعضای مجلس خبرگان در حوزه‎های علیمه و دانشگاه نفوذ دارند باید در هفته‎های آینده شاید افزایش فشارهای پلیسی بر شهروندان به خصوص در دانشگاه در مورد مسائلی مثل حجاب و عفاف با شعار امر به معروف و نهی از منکر باشیم.

No comments:

Post a Comment