Friday, September 15, 2017

بازداشت سه شهروند از سوی نیروی انتظامی در پی حضور در مقابل رجایی شهر و حمایت از زندانیان سیاسی


نیروی انتظامی کرج با حمله به تجمع آرام و محدود تعدادی از فعالان سیاسی در برابر زندان رجایی‌شهر کرج، سه تن از آنان به نام‌های بهنام ابراهیم‌زاده، واله زمانی و پیمان سالم را بازداشت و به پلیس امنیت کرج منتقل کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه ۲۲ شهریور شماری از فعالان مدنی برای همراهی با خانواده‌های زندانیان سیاسی-عقیدتی زندان رجایی شهر، با شاخه‌های گل در مقابل درب ورودی زندان حضور پیدا کردند اما نیروی انتظامی کرج با اعمال خشونت این تجمع را پراکنده کرده و شماری از فعالان را بازداشت کرده است.
یک منبع مطلع که از حاضران در تجمع بود، به کمپین بین المللی گفته است: «اسمش را تجمع هم نمی‌شود گذاشت، چون ما با شاخه گل در یک گوشه نشسته بودیم و فقط قصدمان قوت قلب دادن به خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی بود که برای ملاقات آمده بودند، ولی پلیس آمد و اول سعی کرد تلفن و گوشی بچه‌ها را بگیرد و وقتی مقاومت کردند و گفتند این کار غیرقانونی است، چند نفر از بچه‌ها را بازداشت کردند.»
این شاهد عینی گفت به دلیل اعمال خشونت پلیس و پراکنده شدن جمعیت، احراز دقیق تعداد بازداشت شدگان دیگر به جز بهنام ابراهیم زاده، واله زمانی و پیمان سالم در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.
بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری که اردیبهشت ماه پس از هفت سال از زندان رجایی‌شهر آزاد شد، از جمله کسانی است که روز گذشته مجددا در مقابل این زندان بازداشت شد. همسر بهنام ابراهیم زاده با تایید خبر بازداشت همسرش به کمپین گفت آنان در پلیس امنیت کرج نگهداری می‌شوند و دادسرا برای آنان قرار کفالت صادر کرده است. زبیده حاجی‌زاده گفت همسرش تصور نمی‌کرده است حضورش با دسته گل به بازداشت منجر شود: «بهنام تازه آزاد شده و ما درگیر بیماری پسرم بودیم، من به بهنام گفتم نرو مبادا بازداشتت کنند ولی خودش گفت چون تجمع آرام است و با دسته گل، بازداشت نمی‌کنند، ولی حالا تماس گرفت که بازداشت شدم و شنبه انگار قرار است با قرار کفالت آزاد شوند.»
پیمان سالم، دانشجوی ۱۹ ساله نیز از دیگر کسانی است که بازداشت شده‌ است. یک عضو خانواده آقای سالم گفت که به دلیل عواقب امنیتی احتمالی برای خود و فرزندشان، قادر به گفتگو نیستند.
واله زمانی نیز از فعالان کارگری است که پیش از این نیز در تجمعات کارگری چندین بار به صورت کوتاه مدت بازداشت شده است.
اجتماع دیروز فعالان سیاسی در همراهی با بیش از پنجاه تن از زندانیان سیاسی-عقیدتی زندان رجایی شهر کرج انجام می‌شد که از روز هشتم مرداد ماه و پس از انتقال ناگهانی و بدون وسایلشان به سالن ده این زندان، دست به اعتصاب غذا زده بودند. ضرب و شتم و خشونت حین انتقال، عدم تحویل وسایل شخصی زندانیان، وضعیت رفاهی نامساعد بند جدید و تعدد دوربین‌های مداربسته حتی در حمام‌ و دستشویی، از مهم‌ترین مسائلی است که زندانیان همچنان نسبت به آن اعتراض دارند و گفته‌اند همچنان پیگیر مطالباتشان خواهند بود.

No comments:

Post a Comment