Wednesday, September 27, 2017

ترویج «توریسم مذهبی»، پروژه‌ی سازمان اوقاف برای پول‎سازی از امام‏زاده‎ها و مساجد

نهادهای دینی و حوزوی در ایران قصد دارند مقبره‎ی امامزادگان را به قطب گردشگری مذهبی تبدیل کنند.



به گزارش «محبت نیوز» شیخ علی محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه شامگاه چهارشنبه ۲۹ شهریور در حاشیه افتتاح پروژه‌های عمرانی «امامزاده آقا علی عباس» در نطنز گفته «طبق سیاست‌های اصلی و انعقاد قرارداد با سازمان میراث فرهنگی، اماکن متبرکه و امامزادگان به مراکز قطب گردشگری مذهبی تبدیل می‌شوند».
او تاکید کرده ترویج گردشگری مذهبی می‌تواند هم برای معرفی امامزادگان و هم برای معرفی بنای بقعه و قدمت آن مورد توجه قرار گیرد.
همچنین تاکید کرده لازم است تمام اقدامات عمرانی در همه امامزاده‌ها، طبق نقشه جامع باشد. همچنین ضروری است تمام فعالیت‌های عمرانی در امامزاده از لحاظ فنی و کیفی تحت نظارت کامل باشد.
او خواسته پروژه‎های عمرانی مربوط به امامزاده‌ها با دقت و اصول مهندسی اجرا شود تا ماندگار شود سالیان سال مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از رسانه‎ها خواسته برای آشنایی مردم با امامزاده‌ها تلاش کنند.
پروژه‌های توریستی- مذهبی تنها مختص به توسعه امامزاده‌ها نیست. مرداد ماه امسال (۱۳۹۶) کلنگ پروژه‎ احداث مسجد روی آب در جزیره کیش به زمین خورد. سازمان منطقه آزاد کیش اسپانسر این مسجد بوده و هدف از ساخت آن افزایش جنبه‌های عبادی و گردشگری منطقه اعلام شده است.
بزرگترین مراکز تجاری و پاساژها در کنار مقبره‌های، حرم‌ها و امام‏زاده‌ها در شهرهای مختلف تاسیس می‎شود و صاحبان آن یا تولیت‌های آن مارکز هستند و یا مالکانی که به صورت مافیایی مجوز تاسیس مراکز تجاری در کنار اماکن مذهبی را دریافت کرده‌اند. نمونه این پاساژها در مشهد و قم و شیراز بسیار زیاد است.
سازمان اوقاف نه تنها از محل جمع آوری صدقات و نذورات و اموال مصادره‎ای و وقفی‌ها درآمد دارد بلکه در دولت ردیف بودجه مستقل دارد و کمک‎هایی از بیت رهبری و نهادهای دیگر دریافت می‌کند و از دادن مالیات معاف است و در مقابل ده‌ها پروژه‎ی عمرانی پیاده می‌کند.

No comments:

Post a Comment