Sunday, September 17, 2017

احضار محمد رسول‌اف به دادسرای فرهنگ و رسانه/ ضبط گذرنامه هنگام ورود به ایران



دادسرای فرهنگ و رسانه پس از ورود محمد رسول‌اف به ایران، این فیلم‌ساز منتقد را احضار کرده است.
به گزارس تارنگار حقوق بشر در ایران، کاوه فرنام، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اُف، از ضبط گذرنامه آقای رسول‌اُف به هنگام ورود به ایران خبر داده است.
آقای فرنام همچنین در گفت‌وگو با رادیو فردا تاکید کرده که این فیلم‌ساز منتقد از سوی سوی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است.
فیلم لِرد محصول مشترک ایران و جمهوری چک، تصویرگر جامعه ایران در مواجه با فساد، سرکوب و تبعات اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ است. این فیلم خردادماه امسال توانست جایزه بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن را به دست آورد.
مضمون و پرداخت داستان فیلم «لرد» مانند ساخته‌های دیگر آقای رسول‌اف انتقادی و تند است و در آن برخی مناسبات فسادآلود در امور اداری ایران نمایش داده می‌شود. در فیلم همچنین برای اولین بار اشاره‌هایی ضمنی به شرایط زندگی بهاییان در ایران می‌شود.
به گفته تهیه‌کننده مشترک فیلم «لِرد»، این فیلم پس از طی مراحل قانونی تهیه شده و به همین دلیل اتفاق اخیر پرسش‌هایی را درباره علت اصلی توقیف گذرنامه آقای رسول‌اُف مطرح کرده است.
محمد رسول‌اف در پی رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، در اسفندماه همین سال در منزل جعفر پناهی، فیلمساز دیگر ایرانی، به همراه او، بازداشت و پس از محاکمه در آذرماه سال ۱۳۸۹ به شش سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم زندان او بعدها به یک سال تقلیل پیدا کرد.
نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مدتی بعد و در پی نمایش فیلم «دست‌نوشته‌ها» این کارگردان ایرانی را در فرودگاه متوقف کرده و لوازم شخصی و گذرنامه وی را ضبط کردند.
آقای رسول‌اُف بعد از نمایش موفقیت‌آمیز فیلم لِرد در جشنواره کن دو بار بدون مشکل به ایران برگشته بود.
آخرین ساخته او «لِرد» هم تاکنون در ایران به نمایش عمومی درنیامده و مسئولان جشنواره فیلم فجر نیز از نمایش آن در دوره گذشته این رویداد خودداری کردند.

No comments:

Post a Comment