Saturday, July 1, 2017

«احکام سنگین» کمیته انضباطی وزارت بهداشت برای دانشجویان پاتولوژیست معترض



کمیته انضباطی وزارت بهداشت احکام انضباطی سنگینی برای دانشجویان پاتولوژیست شهرهای مختلف ایران، که به فرآیند صدور مجور تاسیس آزمایشگاه‌های پزشکی معترض بودند، صادر کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، اعتراض بسیاری از پاتولوژیست‌ها و دانشجویان دوره‌های تخصصی رشته پاتولوژی به تصمیم اخیر وزارت بهداشت در مورد فرایند صدور مجوز تأسیس آزمایشگاه های پزشکی، برای بسیاری از دانشجویان این رشته تخصصی بسیار گران تمام شد و آن‌ها با احکام انضباطی و محرومیت‌های آموزشی سنگین روبرو شدند؛ احکامی که تناسبی با اعتراض صنفی آن‌ها ندارد و یادآور برخوردهای سال‌های پیشین نهادهای دولتی، قضائی و امنیتی با دانشجویان است.
تابناک گزارش داده است که پس از تصمیم جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر امکان صدور مجوز تأسیس آزمایشگاه برای متخصصین علوم پایه، جمع زیادی از پاتولوژیست‌های سراسر ایران و البته دانشجویان دوره‌های تخصصی این رشته به این تصمیم معترض شدند و برای تغییر نظر وزارت بهداشت به روش‌های مختلف اعتراض کردند.
تجمع بسیاری از پاتولوژیست‌های فعال در بخش آزمایشگاهی مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و نیز ساختمان وزارت بهداشت، صدور بیانیه‌های اعتراضی پاتولوژیست‌ها، پرهیز از انجام آزمایش‌های پزشکی توسط برخی آزمایشگاه‌های پزشکی کشور و انجام مکاتبات اداری با مسئولان، فقط بخشی از اقدامات اعتراضی بود که در هفته‌های اخیر از سوی پاتولوژیست‌های سراسر کشور انجام شد.
همچنین جمع بسیاری از متخصص‌های سایر رشته‌های پزشکی نیز با متخصص‌های رشته‌های پاتولوژی همراه شدند و با صدور بیانیه یا مصاحبه‌های مختلف، حمایت خود را از آن‌ها اعلام کردند.
در بین همه افرادی که به تصمیم اخیر وزارت بهداشت اعتراض دارند و تلاش می‌کنند با اعتراض‌های خود نظر وزارت بهداشت را تغییر دهند، حضور و نقش دانشجویان دوره‌های تخصصی این رشته، به ویژه آن دسته از دانشجویانی که در سال‌های اول تخصص مشغول به تحصیل هستند، نیز پر رنگ بود. دانشجویانی که احتمالاً با نگاه به آینده شغلی و درآمدی این تخصص، از میان همه تخصص‌های دیگر پزشکی که امکان ادامه تحصیل داشتند پاتولوژی را انتخاب کردند و حالا با تصمیم وزارت بهداشت، جایگاه علمی و تخصصی رشته خود را در خطر می‌بینند.
دانشجویان دوره‌های تخصصی پاتولوژی همگام با فعالان این تخصص در آزمایشگاه‌های سراسر کشور، دست به یک اعتراض صنفی فراگیر و البته هوشمندانه زدند و در اقدامی هماهنگ و متحد، از حضور در کلاس‌های درس و بخش‌های آموزشی، مادامی که وزارت بهداشت بر رأی و تصمیم کنونی خود باشد، خودداری کردند.
تصمیم جدید مسئولان آموزشی وزارت بهداشت مبنی بر برخورد انضباطی با دانشجویان دوره‌های تخصصی پاتولوژی، تا کنون در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و تبریز اجرایی و احکام تعدادی از دانشجویان نیز صادر شده است.
این احکام انضباطی که عمدتا شامل محرومیت از تحصیل برای دو و نیم سال و درج در پرونده با احتساب سنوات می‌شود، از سنگین‌ترین تنبیهاتی (بند دوازده از ماده احکام انضباطی برخورد با تخلفات دانشجویی) است که شورای انضباطی مرکزی وزارتخانه می‌تواند در برابر تخلفات دانشجویی صادر کند و با درج در پرونده عملاً بنای ستاره‌دار کردن دانشجویان مورد نظر را دارد تا در سال‌های آینده نیز برخوردهای لازم با آن‌ها ممکن شود.
نکته مهم این‌که بیش‌تر دانشجویانی که به دو و نیم سال محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند، را دانشجویان سال‌های اول دوره‌های تخصصی تشکیل می‌دهند. گویا مسئولان می‌خواهند با قاطعیت بیش‌تری با آن‌ها برخورد کنند. دانشجویان سال آخری نیز با محرومیت از حضور در جلسه امتحان پایان ترم مواجه شده‌اند؛ تصمیمی که نه تنها غیرقانونی و غیرمنطقی است بلکه عملا زمان فارغ‌التحصیلی آن‌ها را تا یک سال به عقب می‌اندازد.
از سوی دیگر درنظرگرفتن محرومیت از دو ترم تحصیل برای یک دانشجو، آن هم فقط به جرم عدم حضور در دوره‌های آموزشی یا کلاس، حکمی عجیب و قابل تامل است و شدت برخود مسئولان وزارت بهداشت با اعتراضات دانشجویی را نشان می‌دهد.
وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید گویا قدم در مسیری گذاشته است که انتهای آن ستاره‌دار کردن و محروم‌کردن از تحصیل دانشجویان رشته‌های پاتولوژی است. دانشجویانی که فقط نسبت به شرایط صنفی خود معترض بوده‌اند.
این برخورد وزارت بهداشت دولت حسن روحانی برخوردهای سال‌های پیشین نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی را تداعی می‌کند که احکامی سنگین برای دانشجویان صادر کردند و نسخه تحصیل آن‌ها را عملا پیچیدند. همچنین نشان می‌دهد جمهوری اسلامی همواره تاب شنیدن صدای اعتراض این قشر آگاه جامعه را ندارد.
           

No comments:

Post a Comment