Tuesday, May 30, 2017

مشکلات تردد ایرانیانی که همسران غیر مسلمان خارجی دارند به کشور



طبق قوانین شرعی اسلامی مرد مسلمان می تواند زن غیرمسلمان اما اهل کتاب را تنها به عقد موقت خود درآورد پس از آن، رفت و آمد این خانواده به ایران بلامانع است اما همسر و فرزندانش از ارث محروم می شوند!

به گزارش «محبت نیوز» به تازگی یکی از تارنماهای خبری ایران در گزارشی به مشکلات تردد ایرانیانِ خارج از کشور برای ورود به ایران پرداخته است که یکی از مهمترین دلایل این عدم رفت و آمدها، مشکلات زوجهایی می باشد که یکی از همسران غیر مسلمان و تبعه کشور بیگانه بوده که مطابق شرع اسلام و قوانین جمهوری اسلامی، این ازدواج مورد تائید نمی باشد.
این تارنما در طی گزارشی آورده است که تعداد بسیار زیادی از ایرانیان به دلایل مختلف از کشور مهاجرت و در خارج از ایران، ازدواج کرده اند. بسیاری از آنان یک مشکل تکرار شونده دارند و نمی توانند به دلایل قوانین ایران به راحتی خود یا خانواده شان در کشور تردد کنند.
یکی از این مشکلات زمانی پیش می آید که مردی در خارج از کشور، همسری با دین غیر از اسلام اختیار کند. چون طبق قوانین ایران و احکام شرعی، مرد مسلمان نمی تواند با زن غیرمسلمان به صورت دائم ازدواج کند.
در ادامه این گزارش آمده است، یکی از مخاطبان مشکل خود را در همین خصوص توضیح داده. این مخاطبان خود را کیان و ساکن کشور سوئد معرفی کرده و مشکلش را اینطور نوشته: «با سلام, من در کشور سوئد و شهر استکهلم زندگی میکنم, من متاهل و دارای یک فرزندهستم, ازدواج من در سوئد به ثبت رسیده, پسرم دو ساله و دارای پاسپورت و مدارک سوئدی است, بعد از سالها دوری از کشور تنها آرزوی من دیدار دوباره وطن و عزیزانم است, همسرم هم بسیار علاقمند به سفر به ایران است اما برای سفر به ایران باید فرزندم مدارک ایرانی و پاسپورت ایرانی داشته باشد و این مهم مستلزم اسلام آوردن همسرم, ازدواج ایرانی و عقد اسلامی میباشد, ولی همسر بنده مسیحی است و راضی به انجام اینکار نیست, و در این میان من مانده ام و آرزوی دیدار وطن, و پدر و مادر پیرم در آرزوی دیدار نوه خود. لطفن کمکم کنید.»
پس از مطرح نمودن این پرسش از سوی این هموطن ساکن سوئد، کارشناسان بنا بر شرعیات اسلامی به آن پاسخ می دهند اما نکته عجیبی که در حقیقت به عنوان نوعی “کلاه شرعی” در این قضیه مطرح می گردد در پاسخی است که در این تارنما از سوی کارشناسان اسلامی و حقوقی به این ایرانی ساکن سوئد داده شده است که از این قرار می باشد: «طبق فتاوای مشهور فقهی و قانون مدنی، ازدواج دائم مرد مسلمان با زن غیرمسلمان اهل کتاب، اشکال دارد. پس به لحاظ شرعی و قانونی مرد ایرانی مسلمان نمی تواند زن اهل کتاب را به عقد ازدواج دائم خود درآورد. ولی شرع یک راه حل برای آن در نظر گرفته و آن هم مربوط به نکاح غیر دائم است. در این نوع از ازدواج، مرد مسلمان می تواند زن غیرمسلمان اهل کتاب را به عقد خود به صورت موقت درآورد که البته باید مدت زمان عقد و میزان مهریه مشخص شده باشد. پس از آن، رفت و آمد این خانواده به کشور با توجه به قوانین خدمت نظام وظیفه فرزند پسر خانواده، بلامانع است.»
هر چند شرعیات اسلام با اعمال چنین ماده و تبصره ای مثلن شرایط را برای تردد این دسته از ایرانیان که همسران غیر مسلمان دارند به کشور محیا می سازد و با تبدیل ازدواج دائمی آنان از زاویه دید اسلام به موقت، منتی بر پیوند قانونی و رسمی این زوجین گذاشته و شرایط حضور آنان را در ایران فراهم می آورد اما باز هم با اعمال بند و ماده ای دیگر، تبعیضی آشکار به حقوق انسانی همسر و فرزندان این دسته از ایرانیان روا می دارد. چنانکه در ادامه ای گزارش آمده است:
«البته پس از طی تمام این مراحل این هموطن باید متوجه باشد که در صورت ثبت ازدواج به صورت موقت، پسر و همسر او از ارث محروم می شوند!»

No comments:

Post a Comment