Friday, May 19, 2017

فراموشی دغدغه‌های اصلی جامعه مسیحی ایران/نشست‌های چند میلیاردی!



جمهوری اسلامی سعی دارد با افزایش همکاری با رهبران جامعه ی ارامنه نشان دهد که در ایران مسیحیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.به گزارش «محبت نیوز» سبوه سرکیسیان خلیفه اعظم ارامنه تهران و شمال ایران در سفر به ارمنستان با سیدکاظم سجادی سفیر جمهوری اسلامی در ایروان، دیدار کرده است.
در این دیدار وارتان وارتانیان نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در ادوار مختلف مجلس و آرمن موتافیان کنسول افتخاری استونی در تهران نیز حضور داشتند. طرفین برنامه‎ریزی کردند که نمایندگان دو طرف تحت عنوان تعامل بیشتر بین دین‌های بزرگ اسلام و مسیحیت برنامه‌هایی را با هدف «شکست تلاش‌های کشورهای غربی که برای دور کردن جوانان از مساجد و کلیساها» پیاده کنند.
از بخش‌های مورد اشاره در این برنامه همکاری روحانیون اسلامی و مسیحی در چارچوب گسترش ارزش‌های الهی و انسانی در جوامع این ادیان است.
در این برنامه‌ها از ظرفیت نمایندگان کلیساهای ایران در شهرهای آذربایجان، اصفهان و ایروان و چند شهر دیگر ارمنستان استفاده می‎شود.
جمهوری اسلامی سعی دارد با افزایش همکاری با رهبران جامعه ی ارامنه نشان دهد که در ایران مسیحیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، همچنان که تلاش‌های زیادی شد تا کارگین دوم رهبر مذهبی ارامنه جهان شخصن به سفارت جمهوری اسلامی در ارمنستان مراجعه کند و دفتر یادبود سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را امضا کند.
ارتباط گرفتن با رهبران ارامنه‎ی دنیا توسط سران و نمایندگان جمهوری اسلامی یا گسترش همکاری‌های بین آنها، در نوع خود گرچه بیشتر تبلیغاتی و هدفدار است، اما در فضای دیپلماسی قابل توجیه است. مشکل اساسی جمهوری اسلامی این است که از اساس دغدغه‌های جامعه‏ ی ارمنی را فراموش کرده و هزینه‌های خود را صرف ارتباط‌گیری با رهبران ارامنه داخل و خارج کشور می‌کند.
دغدغه‎ی امروز جامعه‏ ی مسیحی ایرانی همواره نادیده گرفته می‎شود، آندسته از مسیحیان فارسی زبان و نوکشیان که زیر سایه برخوردهای امنیتی از حقوق اولیه خود محروم هستند، و آن دسته از اقلیت مسیحیان که در چارچوب برخوردهای امنیتی قرار ندارند، با مشکلات اساسی همچون معیشت، مسکن و شغل مواجه هستند. مشکلات اقلیت ارمنی در ایران از دیگر شهروندان بیشتر است زیر آنها حتی فرصت‌های معمول و محدود برای اشتغال را هم ندارند.
در مقابل نمایندگان جامعه ‏ی ارمنی ایران چه امروز و چه در گذشته یا به جهت منافع شخصی و یا زیر فشارهای حکومتی کمتر به بیان مشکلات و مسائل پیرامون جامعه‎ی مسیحیان ایران می‌پردازند.
نگاهی گذرا به اظهار نظرها و موضع‌گیری‌های نمایندگان ارامنه دائم در این جملات خلاصه می‌شود که ایران سرزمین رویاهای ارامنه و اقلیت‌هاست.
اما حداقل در این چند ماه اخیر مشخص شده که وضعیت آنها حتی ارامنه که به ادعای جمهوری اسلامی از جایگاه والایی در کشور برخودارند در چه وضعیتی هستند. رد صلاحیت گسترده نامزدهای اقلیت در شوراهای شهر و روستا و شنیده نشدن اعتراضات تنها گوشه‌ای از این تبعیض‌ها بود.
سالانه میلیاردها تومان صرف برگزاری جلسات و نشست‌های میان رهبران دینی و علمای اسلامی شیعه ایران با رهبران مسیحی ارامنه کشورهای آسیایی یا شرق اروپا می‎شود.
کشورهایی که عمومن در سیاست‌های کلی خود در تقابل با کشورهای دموکراتیک غربی و آمریکایی برخودارند و از این جهت منافع رهبران آنها به منافع جمهوری اسلامی نزدیک است.
نزدیک شدن به نمایندگان کلیساهای بلاروس و روسیه یا دیدار اعضای هیات کلیسای ارتدکس رومانی با نمایندگان ایران در بخارست، یا دیدار با آندسته مسیحیان حامی بشار اسد رییس جمهور سوریه تنها بخشی از سیاست‌های جمهوری اسلامی برای نزدیک شدن گزینشی به جامعه‎ی مسیحیان است.

No comments:

Post a Comment