Friday, May 19, 2017

انتقاد کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذهب از وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران



کمیسیون ایالات متحده درباره آزادی مذهب در گزارش مربوط به سال ۲۰۱۷ خود به تداوم نقض آزادی‌های مذهبی در کشورهای جهان و از جمله در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
این کمیسیون در آخرین گزارش خود با اشاره به زیر پا نهادن مداوم آزادی‌های مذهبی در یکسال گذشته در ایران آورده است: «بازداشت‌های طولانی، شکنجه، و زندان و اعدام بر اساس اتهامات مذهبی معمول بوده است.»
بر اساس این گزارش، زیرپا نهادن آزادی اقلیت‌های دینی به ویژه بهائیان، نوکیشان مسیحی، و سنی مذهبان بی وقفه در ایران ادامه داشته ودرویشان و ناراضیان شیعه در معرض ارعاب، بازداشت و زندان شدن قرار داشتند.
گزارش کمیسیون ایالات متحده درباره آزادی مذهب یادآور شده است که با انتخاب حسن روحانی در سال ۲۰۱۳شمار زندانیان عقیدتی در ایران افزایش یافت هرچند عده ای از زندانیان عقیده هم طی این مدت آزاد شدند. بر اساس این گزارش، حاکمیت همچنان به شعارهای یهودستیزانه ادامه داد اما در دولت روحانی احساسات یهودستیزانه کاهش یافت.
وزارت خارجه آمریکا از سال ۱۹۹۹ ایران را در ردیف «کشورهای مورد نگرانی ویژه» در مورد آزادی مذاهب قرار داده است. گزارش اخیر توصیه کرده است که جمهوری اسلامی امسال نیز در همین ردیف بماند.
وضعیت اقلیت‌های مذهبی در جمهوری اسلامی همواره مورد انتقاد و عامل نگرانی نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر بوده است. اسفند ماه گذشته، عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران، در گزارش خود به محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه اقلیت‌های قومی، دینی در ایران اشاره کرده و از آن انتقاد کرد.
در گزارش حقوق بشر آمریکا نیز که بیش از دو ماه پیش منتشر شد، از برخورد با اقلیت‌های دینی و قومی انتقاد شد.
طی سالهای اخیر بیشترین موج برخوردهای قضایی با اقلیت های دینی در ایران متوجه درویشان، نوکیشان مسیحی و بهائیان بوده است.
در روزهای اخیر همزمان با آغاز نهمین سالگرد بازداشت رهبران جامعه بهایی ایران سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه ای به ادامه بازداشت «ناعادلانه» و «غیرقانونی» آنها در ایران اعتراض کرد و خواستار آزادی همه زندانیان عقیدتی شد

No comments:

Post a Comment