Tuesday, May 23, 2017

اخراج مصطفی دانشجو، درویش گنابادی از دانشگاه بدون ابلاغیه کتبی و ذکر دلیل مشخص



مصطفی دانشجو، وکیل پیروان دراویش گنابادی که روز ۳۰ اردبیهشت ماه از ادامه تحصیل در رشته حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه آزاد تهران محروم شده است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت اخراج او طی «تماس تلفنی و بدون ذکر دلیل» از سوی حراست کل دانشگاه آزاد اخراج شده است. آقای دانشجو با اظهار تعجب از این رفتار گفت او اظهار نامه‌ای روز ۳۱ اردبیهشت ماه برای دانشگاه فرستاده تا ظرف سه روز دلیل اخراج او را به طور کتبی به او اعلام کنند و یا امکان مجدد تحصیل او را فراهم کنند. اخراج او یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی اتفاق افتاده است.
مصطفی دانشجو گفت: «روز شنبه ۳۰ اردبیهشت ماه از طرف آموزش دانشگاه با من تماس گرفتند و گفتند طبق نامه‌ای که به دستشان رسیده من دیگر حق ادامه تحصیل ندارم. روز ۳۱ به دانشگاه مراجعه کردم و در آن‌جا نامه‌ای به من نشان دادند که از طرف معاونت آموزشی دانشگاه ابلاغ شده بود و بر اساس آن خواسته شده بود که جلوی ادامه تحصیل من گرفته شود. پس از آن به سازمان مرکزی دانشگاه مراجعه کردم اما آن‌جا هم فقط به من گفتند از طرف حراست کل  دانشگاه آزاد دستور ممنوع التحصیلی من رسیده اما هیچ توضیحی ندادند که چرا این تصمیم گرفته شده است.»
مصطفی دانشجو، از دراویش گنابادی، وکیل پیروان دروایش گنابادی و از زندانیان سابق دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی در دانشگاه آزاد تهران بود. او یک روز پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران از تحصیل از سوی حراست کل آموزش عالی بدون ذکر دلیل محروم شد.
آقای دانشجو به کمپین گفت: «روز ۳۱ اردبیهشت ماه از طریق دادگستری اظهار نامه‌ای را برای دانشگاه فرستادم و طی آن از مسوولان دانشگاه خواستم تا ظرف سه روز دلیل اخراجم را به طور کنبی به من ابلاغ کنند یا موجبات رفع ممنوعیت تحصیلم را فراهم کنند. بهرحال من منتظر پاسخ می‌مانم و بعد از طریق مراجع ذیصلاح اقدامات بعدی را انجام می‌دهم.»
وکیل دراویش گنابادی درباره دلیل احتمالی اخراجش به کمپین گفت: «به نظرم علت اصلی گرایش به درویشی من و پیروی از طریقت دروایشی گنابادی است. من در این سال‌ها وکالت دراویش گنابادی زندانی را داشتم و خودم هم به مدت چهار سال در زندان بود و به نظرم همه این‌ها باعث شده که وزارت اطلاعات در شرایط کنونی اینگونه محرومیت‌ها را ایجاد کند. معمولا دستورات و نامه‌های از طرف اداره کل تعیین صلاحیت و اسناد وزارت اطلاعات هستند که چنین تصمیماتی را می‌گیرند که چه کسسی صلاحیت تحصیل را دارد و چه کسی ندارد و بعد به حراست دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنند.»
مصطفی دانشجو در شهریور ۱۳۹۰ به همراه شش نفر از وکلا دروایش گنابادی و گردانندگان سایت مجذوبان نور (سایت خبری متعلق به دروایش) بازداشت شد و به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی از طریق عضویت در فرقه دروایش گنابادی به چهار سال حبس محکوم شد. او در سال ۱۳۹۴ با پایان حکمش از زندان آزاد شد. آقای دانشجو در مدت حبس خود چندین بار در اعتراض به حکمش دست به اعتصاب غذا زد و مدتی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد.
همسر حمیدرضا مرادی، یکی از زندانیان دروایش در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۳ ابان ۱۳۹۲ درباره وضع وخیم مصطفی دانشجوگفته بود: : «آقای دانشجو ۴۵۵ درصد ریه اش را از دست داده است. آنقدر او را به بیمارستان منتقل نکردند تا در حمام زندان بیهوش شد و بالاخره مسولان زندان مجبور شدند او را به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل کنند. من دو روز پیش او را در بیمارستان یک دقیقه از جلوی در اتاقش دیدم. متاسفانه ممنوع الملاقات است و دو مامور جلوی در اتاقش ایستاده اند و حتی به همسرش نیز اجازه ملاقات نداده اند.»

No comments:

Post a Comment