Saturday, May 27, 2017

صدور حکم جمعاً ۴۱ سال حبس برای نه شهروند بهایی در زاهدان



نه تن از شهروندان بهایی ساکن شهر زاهدان از سوی دادگاه انقلاب مجموعاً به ۴۱ سال حبس محکوم گشته‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بهرام روحانی، سیاوش رحیمی، فرشید دادور، شایان رحیمی، هیدا یزدان، مهرنوش رمضانی زاده، امیلیا حکیمان و شعله رام از سوی دادگاه انقلاب زاهدان هرکدام به ۵ سال زندان تعزیری و تبسم حسینی که ۱۹ سال سن دارد، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
احکام صادرشده از سوی دادگاه انقلاب زاهدان در تاریخ ۲ خردادماه ۱۳۹۶ به این بهائیان ابلاغ و اتهام آنان «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.
بنا به گزارش بهایی نیوز؛ دادگاه بدوی این زندانیان در اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار گشته است.
امیلیا حکیمان، فرشید دادور و تبسم حسینی در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۵ توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند و در آذرماه با قرار وثیقه آزاد شدند.
همچنین سیاوش رحیمی، بهرام روحانی، مهرنوش رمضانی و هیدا یزدان توسط مأموران امنیتی اداره اطلاعات در تاریخ ۶ آذرماه ۱۳۹۵ بازداشت شدند و پس از ۳۵ روز در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۵ با قرار وثیقه آزاد گشتند.
شایان رحیمی به همراه شعله رام نیز در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ توسط مأموران امنیتی بازداشت شده بودند که پس از ۲۰ روز با قرار وثیقه آزاد شدند.
مأموران امنیتی در تمامی بازداشت‌های اخیر در شهر زاهدان با تفتیش کامل محل زندگی و کار این شهروندان بهایی آنان را متهم به «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» کرده‌اند که این اتهام به گفته یک منبع مطلع «بی‌اساس بوده است و این افراد تنها به خاطر عقاید مذهبی که دارند بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.»
در سال‌های گذشته بازداشت شهروندان بهایی در استان‌های مختلف بارها تکرار شده است. به اعتقاد جمهوری اسلامی شهروندان بهایی دارای حقوق شهروندی در ایران هستند اما شهروندان بهایی پس از انقلاب از تمامی حقوق شهروندی در ایران از جمله عدم حق تحصیل، حق اشتغال در مراکز دولتی و.. محروم شده‌اند.

No comments:

Post a Comment