Tuesday, May 23, 2017

عدم برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نوکیش‌مسیحی “امین افشار نادری”



جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نوکیش مسیحی امین افشار نادری که از زمان دستگیری بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد به روزهای آینده موکول شد.

به گزارش «محبت نیوز» جلسه دادگاه امین افشار نادری، زندانی نوکیش مسیحی زندان اوین که قرار بود روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ برگزار شود، با در خواست وکیل مدافع این زندانی به روزهای آینده موکول گردید.
به نقل از تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر، “خانم شیما قوشه” وکیل مدافع امین افشار نادری علت این درخواست تعویق را نیاز به زمان بیشتر برای مطالعه پرونده اعلام نمود.
نوکیش مسیحی “امین افشار نادری” به همراه “هادی عسگری” یکی دیگر از نوکیشان مسیحی از شهریور ماه ۱۳۹۵ (۲۶ آگوست ۲۰۱۶) در زندان اوین در بازداشت به سر می برند.
صبح روز جمعه پنجم شهریور ماه ۱۳۹۵ (۲۶ اگوست ۲۰۱۶) جمعی از شهروندان نوکیش مسیحی در یک مهمانی خانوادگی که در باغی در شهرستان فیروزکوه (شمال استان تهران) برپا بوده شناسایی و دستگیر می‌شوند.
پنج تن از آنان با نام های «رامئیل بت تمرز، امین افشار نادری، هادی عسگری، محمد ترکمان دهنوی و امیرسامان دشتی» به زندان اوین منتقل شدند و بقیه با اخذ تعهد آزاد گردیدند. اما بعدن ماموران اداره اطلاعات به منزل سه نفر از بازداشت شدگان یورش برده و برخی از وسایل شخصی شان را پس از تفتیش منزل، توقیف کردند. همچنین تعدادی از آنان به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
در آخرین تحول این پرونده، «رامئیل بت تمرز، امیرسامان دشتی و محمد ترکمان دهنوی» با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی بطور موقت آزاد شده اند و «امین افشار نادری و هادی عسگری» علیرغم صدور ۲۰۰ میلیون وثیقه، با خودداری مسئولان دادگاه از پذیرش وثیقه، همچنان به طور بلاتکلیف در زندان اوین نگهداری می شوند.
شایان ذکر است نوکیشان مسیحی دربند ” امین افشار نادری و هادی عسگری” سه ماه قبل به علت عدم رسیدگی به پرونده‌ شان در زندان دست به اعتصاب غذا زدند. اما با وخیم شدن حال جسمی آنها مسئولان زندان به آنان قول مساعد دادند که در صورت شکستن اعتصاب غذای خود به وضعیت بلاتکلیف پرونده آنها رسیدگی خواهد شد.
گفتنی است “امین افشار نادری پیش از این نیز بخاطر شرکت در مراسم پرستشی کریسمس ( سالروز تولد عیسی مسیح) در خانه ای در تهران به همراه جمعی دیگر از ایمانداران بازداشت شده بود. وی در روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ (۱۰ فوریه ۲۰۱۵) پس از گذراندن ۳۶ روز بازداشت با سپردن وثیقه ۰۰ ۱ میلیون تومانی به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه از زندان آزاد شد. از این مدت وی ۳۰ روز از ایام بازداشت خود را در سلول انفرادی گذراند. این زندانی نوکیش مسیحی، پس از آزادی یک بار دیگر نیز توسط اداره اطلاعات به یک مکان غیر رسمی احضار و مورد بازجوئی مجدد قرار گرفت.
وضعیت بازداشت شدگان مسیحی پس از دستگیری
دولت ایران تغییر دین مسلمان‌زادگان از طریق شرکت در “کلیسای رسمی” را در سال ۲۰۱۲ ممنوع کرد.
از این‌رو نوکیشان مسیحی بناچار مجبور به تجمع در گروه‌های غیر رسمی مانند “کلیسای خانگی” می شوند. متاسفانه از منظر حکومت حتی این تجمع‌ها نیز غیرقانونی محسوب شده و غالبن مورد هجوم نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار می‌گیرند.
بنا برگزارشها، بازداشت شدگان مسیحی بدون هیچ‌گونه اتهام مشخصی در بازداشت های طولانی و بازجویی ها به سر می‌برند.
مسئولان و اعضای کلیساهای خانگی عمدتن با اتهاماتی چون “اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه‌اندازی کلیساهای خانگی” مواجه می‌شوند و پس از بازداشت هفته ها و ماهها بلاتکلیف در بازداشت بسر می برند و پس از ماهها بازداشت، بسیاری از آنان حتی بدون داشتن وکیل مورد محاکمه قرار می گیرند و پس از آن نیز باید کماکان منتظر ابلاغ حکمشان بمانند.

No comments:

Post a Comment