Wednesday, May 17, 2017

نماینده یهودیان در مجلس: شرایط زندگی یهودیان در ایران بسیار بهتر از اروپاست!




نماینده یهودیان ایران در مجلس می‌گوید برای آنان، تفاوتی نمی کند چه کسی رئیس جمهور شود، مشکلات آنها اقتصادی است.
به گزارش «محبت نیوز» سیامک مره صدق نماینده مجلس و مدیر انجمن کلیمیان (یهودیان) تهران در گفتگو با شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان گفت شرایط زندگی یهودیان در ایران به مراتب بهتر از اروپاست.
خبرنگار این شبکه از او پرسیده «زندگی به عنوان یک یهودی در جمهوری اسلامی چگونه است؟» و مره صدق مدعی شده شرایط یهودیان در ایران به مراتب بهتر از آن چیزی است که بسیاری فکر می‌کنند و آنها می‌توانند آزادانه مراسم مذهبی خود را به جا آورند.
این نماینده تاکید کرده یهویان ایران بیش از ۲۰ کنیسه فعال و دست کم پنج کشتارگاه ذبح حلال یهودی در تهران دارند که حتی در بعضی از کشورهای اروپایی به سبب حمایت از حقوق حیوانات، اجازه چنین کاری داده نمی‌شود که به همین دلایل شرایط زندگی یهودیان در ایران همواره بهتر از اروپاست!
مره صدق در پاسخ به این سوال که «بر اساس قانون، ایران به یهودیان اجازه می‌دهد قاضی شوند یا پُست سیاسی بالا داشته باشید، آیا این موضوع شما را آزار نمی‌دهد؟» که مره صدق پاسخ داد عضو یک اقلیت مذهبی بودن بعضی مشکلات را دارد، از جمله اینکه به دلیل وجود بحران اقتصادی در اینجا، بسیاری از ایرانی‌ها برای یافتن شغل با مشکلاتی مواجه هستند و برای ما این روند حتی دشوارتر است زیرا بر اساس قانون برخی محدودیت ها وجود دارد».
مره صدق در بین صحبت‌هایش گفته «برای مثال، ما نمی‌توانیم به عنوان افسران در ارتش فعالیت کنیم؛ ما تنها می‌توانیم سربازان عادی باشیم و همه تلاش خود را می‌کنیم تا این روند را تغییر دهیم. این یک روند تدریجی است و نمی‌توان یک شبه آن را انجام بدهیم، اما ما در حال رسیدن به پیشرفت‌هایی هستیم».
او ادامه داده «یکی از بزرگترین موفقیت‌های ما طی سال های گذشته، این حقیقت است که کودکان یهودی که مدارس دولتی می‌روند هم اکنون اجازه دارند روزهای شنبه در خانه بمانند، اگر که بخواهند مراسم شبات را به جا آورند و بسیاری از آنها این کار را انجام می‌دهند زیرا بیشتر یهودیان ایرانی، ارتدوکس هستند».
وی همچنین در پاسخِ به این پرسش که چرا بسیاری از یهودیان پس از انقلاب اسلامی و در طی چهار دهه گذشته، ایران را ترک نموده اند گفته است:«در آن زمان، بسیاری از مردم کشور را ترک کردند، حتی بسیاری از مسلمانان. برای یهودیان، مهاجرت آسان‌تر بود، از این رو بسیاری از آنها مهاجرت کردند اما رفتن به خارج، و به ویژه رفتن به اسراییل، برای من یک گزینه محسوب نمی‌شود، زیرا فکر می‌کنم این ایده که یهودیان باید در یک مکان خاص در جهان زندگی کنند ریشه در این باور دارد که ما با دیگر مردم فرق داریم. اما من فکر می‌کنم ما برابر هستیم».
او در مورد انکار هولوکاست توسط احمدی‌نژاد و وضعیت یهودیان در دولت او گفت: «ما با احمدی نژاد موافق نبودیم و این موضوع را به او اعلام کردیم، او به طور مستقیم هولوکاست را رد نکرد او این حادثه را زیر سوال برد، اما من حتی روند زیر سوال بردن آن را نمی‌پذیرم معنی ندارد چیزهایی را که به طور کامل واضح و برای همه جهان پذیرفته هستند، را زیر سوال ببریم».
مره‎صدق می‌گوید: «این موضوع در زندگی روزمره ما اخلال ایجاد نکرد. برای مثال، کمک مالی دولت برای بیمارستان یهودی ما در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد آغاز شد. احمدی نژاد ضد اسراییل بود اما یهودی ستیز نبود، سیاست کلی ایران به سبب روسای جمهورش تغییر نکرده است».
نماینده کلیمیان در مجلس در پاسخ به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در ایران یهودیان از چه نامزدی حمایت می‌کنند نیز گفته «یهودیان ایران یک نامزد خاص ندارند، مردم بر اساس علاقمندی های سیاسی خود به یک نامزد رأی می‌دهند».
در بخشی از مصاحبه او تاکید کرده در این انتخابات موضوع اقتصاد اهمیت دارد و نامزدی که بهترین راه حل‌ها را برای بحران اقتصادی ارائه کند، پیروز خواهد شد. با این حال گفته «برای ما به عنوان یهودیان، تفاوتی نمی‌کند چه کسی انتخاب شود، ما شهروندان ایرانی هستیم و هر کسی که انتخاب شود باید در چارچوب قانون اساسی فعالیت کند».

No comments:

Post a Comment