Friday, May 19, 2017

تبعیض علیه جامعه‎ ارامنه ایران؛ نادیده گرفتن حق استخدام در ادارات و سازمان‌های دولتی



مقامات جمهوری اسلامی و احزاب و جناح‌های سیاسی همزمان با انتخابات به فکر شنیدن مطالبات و دغدغه‌های بعضی از اقلیت‌های دینی و قومی افتاده‌اند.«محبت نیوز» – پس از آنکه نمایندگان سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و نامزد تندروی جناح محافظه‌کار جمهوری اسلامی با نمایندگان ارامنه در تهران دیدار کردند مسئولان امور مربوط به اقلیت‌های دینی ستاد انتخاباتی حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در چارچوب فعالیت تبلیغاتی این ستاد، روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه با حضور در خلیفه گری ارامنه تهران با جمعی از نمایندگان جامعه ارامنه تهران دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش وب‏سایت خلیفه‌گری ارامنه تهران در ابتدای این دیدار روبرت بیگلریان رئیس شورای خلیفه گری ارامنه به توضیحاتی در مورد ساختار ملی و مذهبی جامعه ارامنه ایران ارائه کرد.
رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تاکید کرد، حاضران در جلسه از فعالان عرصه های ملی، مذهبی، آموزشی، علمی و سیاسی جامعه ارامنه و همچنین انجمن‌های مختلف ارامنه بوده و براساس سیاست تدوین شده از سوی شورای خلیفه گری ارامنه و با توجه به درخواست های انجام گرفته به نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرصت داده شده است تا دیدگاه ها و برنامه های خود را برای جامعه ارامنه تشریح کنند.
در این دیدار زارعی معاون علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقلیت‌های دینی و قومی اعلام کرد که برای نخستین بار یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری [حسن روحانی] در ستاد خود مسئول امور اقلیت‌های قومی و مذهبی منصوب می‌کند.
یکی از مشکلات عمده‎ی جامعه‏ ی ارامنه در ایران بیکاری جوانان است،  آنان به علت نداشتن شغل با مشکلات مالی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و ده‌ها نفر از آنها مجبور به مهاجرت و ترک ایران شده‌اند.
در این نشست حسین‌زاده مسئول امور اقلیت‌های دینی و قومی ستاد روحانی در سخنانی که بیشتر جنبه‎ی کلی گویی داشت به اهمیت نقش جامعه ارامنه به برخی از اقدامات انجام گرفته در رابطه با امور مربوط به اقلیت‌های دینی در چهار سال گذشته و بعضی کمبودهای آنان اشاره کرد.
همانطور که در دیدار نمایندگان ابراهیم رئیسی با ارامنه مطرح شد، مشکل استخدام اقلیت‌های دیدنی در ادارات دولتی اصلی‌ترین دغدغه‌ی آنان بود. در این دیدار نیز مسئولان ستاد به بعضی از پرسش‌های حاضران در جلسه از جمله در مورد مشکلات موجود در مسیر استخدام اقلیت‌های دینی در سازمان‌های دولتی و همچنین برخی از مشکلات آموزشی و اجتماعی پاسخ گفتند.
این خود نمونه‎ای از تبعیض در جمهوری اسلامی علیه جامعه‎ ارامنه است. یکی از مشکلات عمده‎ی جامعه‏ ی ارامنه در ایران بیکاری جوانان است، آنها حتی آن دسته از جوانان تحصیل‌کرده فرصت برابری برای استخدام در ادارات و سازمان‌های دولتی ندارند. بسیاری از آنان به علت نداشتن شغل با مشکلات مالی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و ده‌ها نفر از آنها مجبور به مهاجرت و ترک ایران شده‌اند.
آندسته از جوانان ارمنی هم که شاغل هستند به واسطه‎ی شغل‌های موروثی خانوادگی خود نظیر مکانیکی، رستوران‌داری، تعمییرات و خدمات فنی توانسته‌اند در جامعه کار و پیشه داشته باشند.
پسران ارامنه مانند دیگر اقلیت‌های دینی باید به خدمت سربازی اجباری بروند، اما حق استخدام در ارتش دیگر ارگان‌های نظامی را ندارند که به طور مشخص یکی از موارد بارز تبیض علیه آنهاست.

No comments:

Post a Comment