Sunday, May 21, 2017

اژه‌ای: سه ایرانی بازگشته به کشور بازداشت شدند




سخنگوی قوه قضاییه ایران از بازداشت سه نفر از ایرانیانی که به تازگی به کشور بازگشته‌اند خبرداد. علاوه براین به گفته اژه‌ای درهفته‌های اخیر چندین نفر دیگر بازداشت، ممنوع‌الخروج و یا برای‌شان پرونده قضایی تشکیل شده است.

اژه‌ای هم‌چنین گفت: «تعداد دیگری از متهمان فراری فتنه سال ۸۸ به صورت غیابی محاکمه شدند و پرونده این افراد به اجرای احکام می‌رود.» علاوه بر بازداشت‌ها و محاکمه‌‌های سیاسی، سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت ۳ نفر دیگر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی و محاکمه‌ی غیابی برخی افراد مرتبط با پرونده مه‌آفرید خسروی خبر داد.

سخنگوی قوه قضاییه از کسانی که دربازگشت از خارج به کشور بازداشت شده‌اند نامی نبرد. اما رسانه‌های ایران در هفته‌های اخیر از بازداشت حسین نورانی‌نژاد، سراج‌الدین میردامادی و عبدالحسین هراتی خبر داده‌ا‌ند.

حسین نورانی‌نژاد، فعال سیاسی و از اعضای جبهه مشارکت ایران روز اول اردیبهشت ۱۳۹۳ (۲۱ آوریل)، چند روز پس از بازگشت از استرالیا بازداشت شد. او در استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه سیدنی تحصیل می‌کرد.

سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز که پیشتر در فرانسه زندگی می‌کرد پس از انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ به ایران بازگشت و پس از چندین دور احضار و بازجویی، بازداشت و زندانی شد.
عبدالحسین هراتی، فعال سیاسی منتقد حکومت پیش از بازگشت به ایران در استرالیا زندگی می‌کرد. پس از بازگشت به کشور به عنوان سرپرست اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد اما بلافاصله این سمت برکنار و چند روز بعد (۳۰ خرداد ۱۳۹۳) بازداشت شد.

منتقدان حکومت می‌گویند بازداشت این عده پیغام حاکمیت ایران به آن‌دسته از ایرانیان علاقمند به بازگشت به کشور است که از تصمیم خود منصرف شوند و اقامت در خارج را بر بازگشت به کشورشان ترجیح دهند. حسن روحانی در ماه‌های نخست دولت‌اش ایرانیان خارج را به بازگشت به کشورشان دعوت کرده بود.

بازداشت و ممنوع‌الخروج شدگان

در هفته‌های اخیر دو روزنامه‌نگار جوان به‌نام‌های صبا آذرپیک و ریحانه‌طباطبایی بازداشت شده‌اند.  آذرپیک خبرنگار روزنامه اعتماد و هفته‌نامه تجارت فردا بود و روز چهارشنبه هفتم خرداد بازداشت شد. ریحانه طباطبایی نیز سرویس سیاسی برخی روزنامه‌نامه‌ها مانند شرق، فرهیختگان و بهار فعالیت داشت.

هر دوی این روزنامه‌نگاران پیشتر برای مدتی بازداشت شده‌بودند. محسنی اژه‌ای از آنها به عنوان کسانی نام برد که "بعد از آزادی مجددا اقدامات مجرمانه داشته که تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده آنها دوباره باز و در حال رسیدگی قرار گرفته است".

این بازداشت‌ها تنها در تهران افتاده است. بازداشت‌های صورت در شهرستان‌ها از میان فعالان سیاسی یا وابستگاه به اقلیت‌های قومی و مذهبی کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند.

محسنی اژه‌ای هم‌چنین در نشست مطبوعاتی خود هم‌چنین گفت دو سه نفر در هفته‌های اخیر ممنوع‌الخروج شدند. او نامی از این افراد نبرد. این میان این عده خبرگزاری ایسنا هفته گذشته تنها از ماشالله شمس‌الواعظین خبر داد که به گفته خودش ممنوع‌الخروج و برای بازپرسی به دادگاه احضار شده است.

شمس‌الواعظین درباره احضارش به ایسنا گفت: صبح امروز (شنبه ۲۱ خرداد ۹۳) دو احضاریه به منزل من ارسال شد؛ احضاریه اول از سوی دادسرای اوین است و در آن درخواست شده که تا سه روز آینده خود را برای ادای پاره‌ای از توضیحات به این دادسرا معرفی کنم، در غیر اینصورت حکم جلب من صادر خواهد شد.
وی درباره احضاریه دوم نیز اظهار کرد: در احضاریه دوم که مشخص نیست از سوی چه دستگاهی صادر شده؛ ممنوع‌الخروجی به من اعلام و گفته شده است که در صورت اعتراض به این حکم می‌توانم تا ۲۰ روز آینده به دادگاه مراجعه کنم.

شمس‌الواعظین از بعد از حوادث تابستان ۱۳۸۸ ممنوع‌الخروج شده بود اما به گفته خودش در آذرماه سال گذشته (۱۳۹۲) از وزارت اطلاعات با او تماس گرفته و لغو شدن ممنوعیتش برای انجام سفرهای خارجی به او اعلام شده بود.

بازداشت‌های مرتبط با پرونده‌ بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها هم‌چنین از بازداشت و نیز محاکمه چندین نفر در ارتباط با پرونده‌های فساد مالی خبر داد.
اژه‌ای گفت: در مورد پرونده متهمی که مربوط به وزارت نفت است [بابک زنجانی] چهار نفر بازداشت هستند یعنی غیر از متهم اصلی، سه نفر دیگر بازداشت شده‌اند.

اژه‌ای از بازداشت مدیر عامل بانک مسکن خبر داد و افزود: «از تعدادی از مدیران بانک‌های ملت، مسکن، مرکزی، وزارت نفت و تعدادی از مدیران قبلی و فعلی تحقیق شده است و اینها با قرار مناسب آزاد شده‌اند.»

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: متهم در این پرونده [بابک زنجانی] رسما و به طور مکتوب اعلام کرده است که حاضرم کل اموال من را ارزیابی کنید. اگر می‌خواهید آنها را همین الان بفروشید، اگر نه همه آنها را در اختیار دولت و وزارت نفت قرار بدهم یا به نام آنها سند صادر کنم.
به گفته سخنگوی قوه قضاییه، ۳۴۴ هیات کارشناسی برای ارزیابی املاک بابک زنجانی تعیین شده است.

بابک زنجانی میلیاردر جوان ایرانی دی‌ماه سال ۱۳۹۲ به خاطر بدهی بیش از ۳ میلیارد دلاری به وزارت نفت و برخی اتهام‌های مالی بازداشت شد. اما نام او بیشتر با فعالیت‌های کلان پول‌شویی و نقل وانتقال غیرقانونی ارز و طلا به ایران و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی مطرح شده است. یک سر دایره فعالیت زنجانی به ترکیه وصل بود که به جنجال بزرگ و استعفای دو وزیر و جند مقام دولتی در این کشور منجر شد.

No comments:

Post a Comment